سید صولت مرتضوی دیشب در برنامه گفتوگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: ظرف تقریباً 72 ساعت اخیر حدود 60 میلی متر بارندگی داشتیم و میانگین ارتفاع برف هم به 40 سانتیمتر رسید اما در سطح شهر مشکلی نداشتیم اما امروز وقتی عازم تهران بودیم شاهد مشکلات پروازها در مشهد بودیم و تعداد قابل توجهی هواپیما در حال مسافرگیری بودند و دیشب و امروز مسافران مشکلاتی داشتند و هر کاری از دست شهرداری بربیاید به همکاران ابلاغ کردهام حال آن که شهرداری حق ورود به محوطههای فرودگاهی را ندارد.
شهردار مشهدمقدس افزود: از سال 74 مطالعات اولیه مترو و خطوط ریلی مشهد توسط دانشگاه صنعتی شریف آغاز و به اتمام رسید؛ برای شهر مشهد مجموعاً 4 خط مترو دیده شده که خط اول به پایان رسید و در دهه فجر سال قبل فاز نهایی به بهرهبرداری رسید و در دوره جدید مدیریت شهری خط دوم که تقریباً به گل نشسته بود با تمهیدات خوب شورای شهر مشهد و مدیریت شهری، از اوایل سال 93 عملیات اجراییاش آغاز و عملیات اجرایی حفاری، سگمنتگذاری و ریلگذاری و سازه ایستگاهها به پایان رسید و خرسندیم که خدمت مردم اعلام کنیم روز دوم اسفند فاز نخست خط دوم قطار شهری به بهرهبرداری میرسد.
وی بیان کرد: هر 45 روز تا دو ماه نیز یکی دیگر از ایستگاههای ما به بهرهبرداری میرسد و امیدواریم بخش اعظم آن دوشنبه جاری به بهره برداری برسد و گوارای وجود مردم باشد.
مرتضوی خاطرنشان کرد: یکی از معضلات مدیریت شهری، هماهنگی با سایر دستگاهها است و بههمین منظور قانونگذار در قانون برنامه سوم و چهارم و پنجم به مدیریت یکپارچه شهری توجه و تاکید داشته است؛ تعامل خوبی میان ما و دستگاههای خدمترسان است که عمدتاً مبتنی بر رفاقت فردی و یا تیمی است و به منزله یک مدیریت جامع نیست و متاسفانه این بند از قانون چندین سال است که معطل مانده و شهرداریها با مشکلات جدی مواجه هستند.
وی ادامه داد: اگر مدیریت یکپارچه و واحد شهری باشد قطعا در کلانشهرها با مشکل مواجه نمیشویم از سوی دیگر قانونگذار تونل انرژی مشترک را مصوب کرده و ما نیز همین کار را کردهایم اما دستگاههای بهرهبردار به علت مدیریت متفرقه تمایلی به بهرهبرداری ندارند و از دولت و مجلس تقاضا دارم به این مهم توجه کنیم.
مرتضوی تصریح کرد: تقریباً از مجموع کمکهای دولتی، شاید 2 تا 3 درصد را تشکیل دهد و علت این است که دولت عائله بزرگی دارد و مباحث خاص خود را دنبال میکند و کمکها به شهرداریها محقق نمیشود، تقریبا حدود 4 سال است که در خدمت مردم مشهد هستم و بنا بود آقای رئیسجمهور 200 دستگاه اتوبوس به مردم مشهد هدیه دهند اما فقط 20 میلیارد تومان دریافت کردیم در این سالها اما از سوی دیگر براساس قانون 82.5 درصد از اعتبارات منابع خرید اتوبوس را باید دولت پرداخت کند و باقی را شهرداریها و تاکنون 400 دستگاه اتوبوس را از منابع خودمان خریداری کردهایم. یارانه بلیط اتوبوس نیز محقق نشده است؛ اساساً این کمکها برای کلانشهرها تاکنون محقق نشده است.
شهردار مشهد مقدس با اشاره به خط 2 قطار شهری مشهد بیان کرد: خط اول ما 19.5 کیلومتر بوده و به 24 کیلومتر افزایش یافته و نخستین فرودگاه کشوری به خطوط ریلی متصل شد؛ خط دوم قطار شهری ما 14.5 کیلومتر و خط سوم 29.5 و خط چهارم در شرف اتمام مطالعات است و مجموع خطوط 4 گانه ما 2 میلیون و 300 هزار مسافر را قرار است، جابهجا کند.
مرتضوی گفت: تاکنون 900 میلیارد تومان برای خط اول سرمایهگذاری شده و فاز نخست خط 3 با مبلغ هزار و 80 میلیارد تومان با قرارگاه خاتمالانبیا قرارداد منعقد شده و خط چهارم قطار شهری هم مطالعاتش انجام شده و شاید نیاز به 3 هزار میلیارد تومان هزینه داشته باشد.
وی تاکید کرد: خطوط قطار شهری ظروف بههم پیوسته هستند، خط اول ما به فرودگاه شهید هاشمینژاد وصل است و در میدان شریعتی با خط دوم تقاطع دارد، خط دوم ما نیز حجم عظیمی از مسافران راهآهن را منتقل میکند و خط سوم این مجموعه را همپوشانی میکند.
شهردار مشهد مقدس ادامه داد: خطوط قطار شهری ما با سرمایهگذاری داخلی انجام شده و نتوانستیم از منابع فاینانس استفاده کنیم و البته پروسه زمانبری نیز است. البته از سیستم اوراق مشارکت بهخوبی استفاده کردیم و خوشبختانه مشکل نقدینگی برای خطوط قطار شهری نداریم.
وی گفت: حدود 85 کیلومتر 4 خط مترویی ما است و خط مونوریل اطراف مشهد نیز مطالعاتی برایش انجام شده که حدود 40 کیلومتر مسافت دارد؛ 4 خط ما 2 میلیون و 200 هزار مسافر را جابهجا میکند و نیاز فعلی مشهد 6 میلیون تراکنش و سفر روزانه است.
مرتضوی ادامه داد: اگر بتوانیم دو میلیون و 300 هزار نفر را از این طریق و از طریق مونوریل یک میلیون نفر را جابهجا کنیم بالغ بر 3 میلیون سفر در روز را پوشش میدهیم و 3 میلیون نفر دیگرمیماند که یک میلیون و 700 هزار نفر را اتوبوس و بقیه را تاکسیها پوشش میدهند و معدل حمل و نقل عمومی ما اکنون بیش از 2 میلیون نفر است.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه معضل حاشیه نشینی مشهد گفت: یکی از معضلات اصلی کلانشهرها، حاشیه نشینی است؛ در شهر مشهد آمارها حاکی است بیش از یک میلیون نفر(یکمیلیون و 50 هزار نفر) حاشیهنشین داریم اما در چند سال اخیر به حاشیه شهر مشهد توجه ویژهای شده و یک کمربند سبز در حاشیه مشهد ایجاد شده است.
شهردار مشهد مقدس ادامه داد: بخش قابل توجهی از حاشیه شهر مشهد انتهای خیابان طبرسی است که اقدام خوبی که صورت گرفته این است که از انتهای طبرسی خط دو قطار شهری آغاز شده، یکی از مشکلات حاشیه نشینی ساخت و سازهای غیرمقاوم است و البته شورای شهر مشهد وارد کارزار شد و اجازه داد با اخذ تعهد محضری، صدور پروانه در حاشیه شهر مشهد انجام شود.
وی بیان کرد: اگر سفره شهر مشهد 30 میلیون هکتار باشد تقریبا ارتفاع آب استحصال شده، بالغ بر یک متر در یک سد هزار هکتاری است که روان آب شدیدی است، این بارشهای اخیر میزان قابل توجهی آب به حوزههای آبریز ما اضافه کرده که بخش زیادی از اینها از حاشیه شهر مشهد میگذرد اما با کمترین چالش مواجه بودیم و این به مدد ستاد ویژه حاشیه شهر مشهد است.
مرتضوی اظهار داشت: دولت بنا بوده که در سفر آقای رئیسجمهور به بافتهای فرسوده کمک کند و در دولت گذشته هم مصوبهای بود که 50 هکتار از زمینهای زکریا در اختیار شهرداری قرار گیرد تا تبدیل به نقدینگی شده و در خدمت حاشیهشهر قرار گیرد اما آن مصوبه و مساعدتهای دولت محقق نشده است.
وی بیان کرد: آستان قدس متولی موقوفات است و موقوفه دارای تعریف است و باید در محل نیت واقف صرف شود و از روزی که آیتالله رئیسی مسئولیت تولیت را پذیرفتند تفکر مستضعفنوازی را در دستور کار قرار دادند. اگر 1500 تا 1700 میلیارد تومان هزینه داشته باشیم مسئله حاشیه فعلی شهر مشهد برطرف میشود.
شهردار مشهد مقدس ادامه داد: روستاهایی در اطراف شهر مشهد داریم که مدیریتی ندارند و با یک دهیار قرار است اینها مدیریت شوند؛ اینها استعداد دارند تبدیل به شهر و مرکز بخش و مرکز شهرستان شوند. معضل مهاجرت هم تبدیل به یک اپیدمی شده و حاشیهای را در حاشیه شهر مشهد ممکن است، ایجاد کند.
وی با اشاره به وضعیت زائرسراهای ارزان قیمت در مشهد تاکید کرد: یکی از دستورات مقام معظم رهبری ابتدای مدیریت جدید شهری مشهد، کمک به زائران بیبضاعت و محروم بود و در حکم آیتالله رئیسی نیز به محوریت زائران و مستضعفنوازی اشاره شده و از ابتدای کار ما، بنیاد زائر زیرنظر آیتالله علمالهدی تشکیل شد و دو تفکر در این زمینه وجود داشت؛ یکی اینکه این خشتهای آسمانی را در اختیار مردم قرار دهیم و تفکر دوم این بود که زمین و پروانه رایگان واگذار کنیم.
شهردار مشهد مقدس ادامه داد: کار ساخت این زائرسراها شروع شده و نخستین پروژه هم به بهرهبرداری رسید که ظرفیت 600 نفر زائر در شبانهروز را دارد؛ تقریبا دو زائرسرای استانی به بهره برداری رسیده و هدفگذاری کردهایم 30 هزار نفر تخت برای زائران کم بضاعت در بلندمدت در مشهد با اولویت محیط پیرامونی حرم رضوی فراهم کنیم. در کنار این کار، تولیت جدید آستان قدس رضوی دو زائرسرای زائرشهر رضوی و زائرسرا را آغاز کرده و شهرداری نیز در این زمینه همکاری داشته است.
منبع: تسنیم
http://www.ghasednoor.ir/fa/tiny/news-8557
ارسال نظر