به گزارش قاصدنیوز به نقل از پایگاه اینترنتی ثریا، برنامه دوشنبه شب گذشته «ثريا» با موضوع بررسی مشکلات فناوري هاي فرهنگي اعم از انيميشن، بازي هاي رايانه اي، نوشت افزار، اسباب بازي و ... به روی آنتن رفت.
ميهمانان این قسمت برنامه ثريا، سعيد حسيني مدير مؤسسه روشنا (توليد کننده نوشت افزار ايراني و اسلامي)، دکتر شاهميرزايي عضو حقيقي شوراي عالي فضاي مجازي، احمدرضا نوري کارشناس حوزه بازي هاي کامپيوتري، و محمد حسين صادقي مدير مجموعه فرا (توليد کننده انيميشن) بودند.
فضای مجاز شرایط جهان را تغییر داده است
در ابتدای این برنامه احمد رضا نوری در خصوص فناوری های نوین فرهنگی با ارائه اسلایدهایی گفت: صنایع فرهنگی مثل سینما و تئاتر در دنیای هنر است و بعد از این دو، صنایع چند رسانه ای مثل ماهواره و صنایع دیگری مانند صنایع رایانه ای که شامل پویا نمایی و بازی میشوند، وجود دارند.
وی افزود: دنیایی که حاکم بر فرهنگ ها بوده وقتی باگذشت زمان احساس کرد که جهان در حال گذار و تغییر است متوجه شد که فضای مجازی این شرایط و فضا را تغییر داده است .
نوری در ادامه گفت: توسعه موبایل، افزایش اوقات فراغت و آسانی دسترسی به اینگونه وسایل و همچنین تولید توسط نیروی کار ارزان و باهوش باعث شد که فرصت تازه ای برای توسعه فرهنگی در اختیار ما قرار بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه این فناوری های نوین شرایط جدیدی ایجاد کردند و صنعت های انیمیشین و غیره را تولید کردند گفت: جهانیان به توسط این صنعت محتوا و مفهومی را که مد نظر دارند ارائه میدهند.
نداشتن زنجیره از مشکلات عمده ما در تولیدات فرهنگی است
علی رضا شاه میرزایی، عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: مشکل ما در تولیدات فرهنگی این است که این عوامل با یکدیگر زنجیره نبودند و وقتی این زنجیره کامل نشود، حوزه انیمیشن و حتی ساخت عروسکهای ما خارجی میشوند؛ قهرمان سازی باید قبل از این تولید صورت بگیرد و عملا مردم در فضای مجازی با این قهرمانان آشنا شوند.
هند زنجیرهسازی میکند اما ایران بدون زنجیره سازی محصول فرهنگی تولید میکند
مهندس احمد رضا نوری در همین زمینه یک مثال در رابطه با زنجیره سازی زد و گفت: با توجه به این زنجیرهسازی، یک کارتون خارجی در همه ابعاد زندگی کودک ورود کرده و شاید سبک زندگی آن را تحت تاثیر قرار بدهد؛ بطور مثال کشور هند با تولید کارتون انیمیشن پسر جنگل زنجیره کاملی را نیز تولید کرده و از اسباب بازی تا پتو و روتختی و بازی کامپیورتری اش را هم تولید کرده و محتوایی را که در این کارتون نمایش دادهاند را در همه ابعاد توزیع کردهاند.
وی گفت: کارتون داستان اسباب بازی ها با ایجاد این زنجیره ده میلیون دلار هزینه و هفت میلیارد درآمد کسب کرد.
بدون زنجیرهسازی نیروی متخصص تلف میشود
شاه میرزایی در این خصوص گفت: زنجیره وقتی در بازار نیست سرمایه گذاری که روی فرد متخصص میشود یا کارمند تحویل کشور میدهد یا اگر هم این فرد متخصص باشد نمیتواند در این حوزه موثر باشد.
مقصودی، مجری برنامه اظهار داشت: در حوزه فناوری اطلاعات دانشجویان ایرانی را با دانشجویان هند مقایسه کردیم و این مقایسه نشان داد اگرچه نیروی دانشجوی ما نصف آنها است اما هندیها 107 برابر کشور ما درآمد زایی دارند.
چرخه زنجیره در تولیدات ما کامل نیست
مهندس نوری در همین رابطه گفت: الان تولیدات پویانمایی در کشور ما از هند بیشتر است اما چون چرخه زنجیره در تولیدات ما کامل نیست تاثیر بسزایی ندارد.
وی با بیان برخی از ویژگیهای این فناوری، آن را صنایع خلق خواند و گفت: در سال2012 حجم درامد زایی و تولید این کالا 1600 میلیارد دلار بود و پیشبینی میشود تا سال 2017 به 2200 میلیارد دلار برسد که سهم ایران 16 میلیارد دلار است و این مبلغ برابر با 50هزار میلیارد دلار است؛ یعنی سالانه 660 هراز تومان به هر ایرانی میرسد.
شاه میرزایی با اشاره به همین آمار گفت: این آمار فقط به حوزه های رسانه و فرهنگ که بخشی از آنها پویا نمایی و سرگرمی است مربوط میشود و حوزه های دیگر فرهنگی از جمله سینما و فیلم در آن وارد نشده است.
فقط نانو تکنولوژی فناوری نیست
شاهمیرزایی همچنین افزود: متاسفانه در مسئولین عادت شده وقتی صحبت از فناوری های نوین میشود تصور میکنند فقط نانو تکنولوژی فناوری است در حالی که فناوری های نانو برای اینکه درآمد ایجاد کند باید صنایع دیگری فعال شود و صنایع دیگر را به کار بگیرد اما این فناوری خود فناوری برتر است و خودش مستقیم و بدون واسطه درآمد ایجاد میکند.
وی همچنین گفت: ما برای این صنعت به زیر ساخت هایی نیاز داریم که تا تامین نشوند شرکت های خصوصی نمیتوانند به درآمد زایی برسند.
مهندس نوری در رابطه با نیروی انسانی موجود در کشور گفت: افرادی هستند که فقط در کاردانی شهرستانها درس خواندهاند اما اکنون در تهران شرکت های بزرگ وتوانمند دارند و برنامه های موبایل برای خارجی ها تولید میکنند.
وی همچنین در رابطه با برنامک هایی که در این صنعت وجود دارد گفت: فراوانی تولیدات این صنعت در کتاب ها، بازی ها و سرگرمی ها خلاصه شده است و با استفاده از این موارد است که شرکتها محتوایی را که مد نظر دارند به مخاطب ارائه میدهند.
نگاه اقتصادی به فرهنگ، نگاهی ضد ارزش نیست
شاه میرزایی با اشاره به اینکه اساسا نگاه ما در کشور، نگاهی به سوی تکمیل زنجیرهها و نگاه اقتصادی نیست، اظهار داشت: ما گاهی اوقات باید راجع به این صحبت میکنیم که چرا میگوییم اقتصاد فرهنگی و به ما میگویند این حرف شما ضد فرهنگ است در حالی که حرف ما این است که فرهنگ اینگونه نیست که عده ای با بودجه ای دولتی شروع به برخی از فعالیتهای فرهنگی کنند و تولیدات فرهنگی ارائه دهند یعنی می توان از درآمد فرهنگ اقتصاد را چرخاند.
شاهمیرزایی در ادامه خاطر نشان کرد: تولیدات فرهنگی باید دیده شوند اگر این تولیدات دیده نشود به چه درد میخورد؟ دیده شدن تولید فرهنگی به مثابه یک فرایند اجتماعی است؛ اگر ما میخواهیم کار فرهنگی کنیم باید فرهنگ اجتماعی ایجاد کنیم، که این فرهنگ اجتماعی خود بنای اقتصادی دارد چون آنچیزی که مردم میبینند براساس یکسری از خواسته ها و نیازهاست یعنی باید بازار را بشناسیم و بعد تولید کنیم.
نباید نیاز مردم را نادیده بگیریم
شاهمیرزایی گفت: ما باید با توجه به نیاز مردم محصول فرهنگی تولید کنیم نه اینکه نیاز مردم را نادیده بگیریم و بعد بگوییم مردم تولیدات ما را نگاه نمیکنند؛ وی در همین رابطه به جمله از آقای جوادی آملی اشاره کرد و گفت: در عصر ما اگر پیامبری می آمد، حتما فیلم تولید میکرد و محتوای ارزشمند خود را با زبان رسانه به مردم می گفت.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: ما نمیگوییم که دولت نباید از کار فرهنگی حمایت کند اما حمایت دولت نباید به تولید داده شود بلکه این حمایت باید به فرهنگ اختصاص داده شود.
مهندس نوری در رابطه با بازار بزرگ و تولید انبوه محصولات فرهنگی رسانهای گفت: در این بازار یک میلیارد و پانصد میلیون تومان ابزار هوشمند وجود دارد که یک میلیون و سیصدو پنجاه هزار میلیون آن برنامکها میباشند؛ اگر این امار را مد نظر بگیریم ما به 27هزار برنامک فارسی احتیاج داریم در حالی که بیش ا ز270 برنامک هم نداریم!
گزارشی از بازی «آسمان دژ»
مسئولین تنها نباید در اقتصاد به دنبال پتروشیمی و معدن بگردند
شاه میرزایی ضمن بیان اینکه دو سال و نیم از ایجاد شورای عالی فضای مجازی میگذرد گفت: ما نتوانستهایم آن انتظاری که رهبر معظم انقلاب دارند را براورده کنیم و همچنین نتوانستیم تاثیری بر روی فرهنگ بگذاریم.
محسن مقصودی، مجری برنامه گفت: به جای اینکه یک حضور فعال و مدیریت شده داشته باشیم که بدانیم 5 سال دیگر کجا خواهیم بود و برنامه ریزی دقیقی بر روی این امر کنیم به یک مدیریت تهدید محور منفعلانه در این حوزه روی آوردهایم.
شاه میرزایی خاطر نشان کرد: امسال سال اقتصاد و فرهنگ است یعنی مسئولین تنها نباید در اقتصاد به دنبال پتروشیمی و معدن بگردند بلکه همین حوزه فرهنگ هم یک حوزه اقتصادی است و اتفاقا کشورها در زمانی که دچار رکود اقتصادی میشوند همچین صنایعی میتواند به دادشان برسد؛ به عنوان مثل کشور آمریکا بعد از رکود اقتصادی سال 2011 یک اقتصاد "برنامک محور" را در پیش گرفت.
نگاه غلط مسئولین؛ خروج ارز از کشور
احمد رضا نوری در رابطه با شرایط داخلی کشور و در خصوص نوع نگاه به این محصولات فرهنگی، از جمله بازیهای برخط گفت: نگاه غلط باعث عدم توجه به بازی های بر خط شده است و ضمن اینکه در این حوزه فقر محتوایی شدید داریم هنوز کار آنچنانی در این حوزه صورت نگرفته است.
وی افزود: بازی فیفا 700هزار کاربر ایرانی دارد که ماهانه سه دلار برای این بازی بر خط پرداخت میکنند و همین امر باعث میشود ارز از کشور ما خارج شود.
شاه میرزایی در ادامه اظهار داشت: بسیاری از شرکتهای خصوصی به شورا نامه زدند که مشکلاتی داریم و واقعا درخواست هایی بود که میشد حمایت کرد اما این چنین نشد!
وی گفت: ما بعضی اوقات از همین شرکتها ایراداتی میگیریم که چرا شخصیتهایی که شما در برنامه ها و بازیهایتان استفاده میکنید خارجی هستند؟ این شرکت ها حتی باید با موتورهای جستجوگر خارجی کار کنند. وی با بیان اینکه باید مکانهایی باشد که سبک ایرانی اسلامی را در اختیار این شرکت ها قرار بدهد گفت: به طور مثال ما نمیدانیم شخصیت رستم و اسفندیار کشور ما چه ویژگی هایی دارند؛ این همه شخصیت و قهرمان در تاریخ ما وجود دارد که هنوز تعریف نشدهاند.
شاهمیرزایی گفت: شرکت های خصوصی نباید بر روی این شخصیت ها مطالعه کنند بلکه باید شرکت های دیگر این مطالعات را انجام دهند و در اختیار شرکت های خصوصی بگذارند.
وی افزود: ما تلاش کردهایم که شرکتهای خصوصی را به مخابرات وصل کنیم که برای ارائه بازیهای بر خط مشکلی نداشته باشند.
مهندس نوری در جمعبندی مباحثی که در اسلاید ها ارائه کرد، گفت: حجم عظیمی از محتوا و شخصیتها و ظرفیت داریم که بجای اینکه مدیران فرهنگی ما آماده برای رسیدن به این موفقیت باشند به یک موجود در هم خوردهایی تبدیل شدهاند که کاملا منفعلند، به عبارت دیگر ما به صورت منفعلانه تهدید ها را مدیریت میکنیم که البته اگر این هم مدیریت شود خوب است!
با همت جهادی گروه مسجد بنیان تبدیل به یک شرکت بزرگ شد
محمد حسین صادقی، مدیر پویا نمایی شرکت فراسوی ابعاد کرمان در خصوص نحوه شکل گیری این گروه گفت: گروه ما یک گروه مسجد بنیان است که یک نفر با یک کامپیوتر شخصی کارگاهی را راهاندازی کرد، که اکنون تبدیل شد به یک شرکت تولید انیمیشن.
شاه میرزایی در خصوص دو انیمیشنی که در خلال برنامه نمایش داده شد و توسط گروههای مردمی ساخته شده بود، گفت: در دنیا این شرکتهایی که انیمیشن میسازند بسیار مجهزند و زیر ساختها و امکانات فراوانی دارند، در حالی که ما در کرمان باید با کامپیوترهایی که از دیگران امانت میگیریم انیمیشن بسازیم.
محمد حسین صادقی در ادامه گفت: بعد از تولید و پخش انیمیشین آماتو ما با حجم زیادی از متقاضی از استان های مختلف کشور مواجه شدیم که نشان دهنده این موضوع بود که نیروی انسانی علاقهمند در کشور ما بسیار زیاد است.
وی افزود: قسمت اول این انیمیشن را با امکانات بسیار محدودی تولید کردیم در حقیقت این انیمیشن را اراده ها ساختند و باید بدانیم که همه چیز تکنولوژی نیست.
در این بخش از برنامه گزارشی از وضعیت بازار نوشت افزار در ایران نمایش داده شد که نشانگر نفوذ فرهنگ غربی در این محصولات بود.
در حوزه نوشت افزار سی سال غفلت شده است
سعید حسینی، مدیر گروه تولید و توزیع لوازم تحریر روشنا گفت: حوزه نوشت افزار به لحاظ اثر گذاری از حوزههای مهم فرهنگی است که در این حوزه 30 سال غفلت کردهاند.
وی گفت: در این شرایط یکسری افراد دغدغهمند در حوزه فرهنگ باید با این شرایط مبارزه کنند و وقتی وارد کار شدند با بازاری مواجه شدند که عمده تولیدات آن غربی بود.
وی افزود: در این بخش وضعیت شخصیتهای قهرمانی ما روز به روز بدتر میشود.
وی در خصوص استفاده از طرحهای روی جلد لوازمالتحریر گفت: البیته قبلا باید زنجیره ای برای معرفی شخصیت ها شکل می گرفت ولی ما از طرح هایی که قابلیت داشتند در این فضا استفاده کردهایم؛ شخصیت هایی مانند شخصیتهای برخی از کارتون ها، شهدا، توانمندی جمهوری اسلامی ایران در حوزههای علمی از جمله موضوعاتی بود که در این طرح ها مورد استفاده قرار گرفت در واقع تمام بضاعت مان بود.
گزارش از نوشت افزار در بازار
فناوری فرهنگی با فناوری نرم اشتباه گرفته می شود
حسینی گفت: چند نکته کلیدی وجود دارد که باید به آنها توجه شود؛ یکی اینکه مسئولین در این حوزه خودباختگی دارند و میگویند کارهای داخلی جواب نمیدهد در صورتی که وقتی این محصولات در بازار ایران عرضه شد آنقدر استقبال زیاد بود که با مشکل توزیع مواجه شدیم.
وی ادامه داد : با این حال هنوز 95 درصد از بازار، کالاهای خارجی است و ما توانستهایم فقط به 5 درصد از بازار برسیم.
شاه میرزایی در پایان خاطر نشان کرد: برای پیشرفت در این حوزه نیاز به زیرساخت ها و کمک مخابرات داریم؛ هنوز درکشور ما فناوری فرهنگی با فناوری نرم اشتباه میشود که این امر نشان میدهد ما هنوز در ادبیات این موضوع مشکل داریم! باید وزارت صنایع و مخابرات در خدمت این صنعت باشند تا این کار به نتیجه برسد.
گفتنی است مردم در نظر سنجي اين برنامه در پاسخ به سوال "محصولات فرهنگي در حال استفاد در خانواده هاي ايراني متعلق به کدام فرهنگ است" با مشارکت بيش از هفتاد هزار نفري، حدود 85 درصد به گزينه فرهنگ غربي راي دادند.
مجری برنامه در واکنش به نتیجه تامل برانگیز این نظر سنجی با کنایه آن را به کل مدیران فرهنگی کشور رونوشت کرد و گفت: این نتیجه سالها غفلت و مدیریت منفعلانه صرفا تهدید محور در حوزه فرهنگ کشور است.
ارسال نظر