تاریخ خبر: کد خبر: 1699

آقاتهرانی: عدالت اجتماعی مهمترین علل گرایش ایرانی‌ها به تشیع و علویان

بحث امروز ما علت گرایش ایرانی‌ها به علویان و تشیع است و بخش دیگر صحبت‌هایمان بیانی از فرهنگ معاصر زمان امام هشتم(ع) است که اختلاف نظرهای زیادی در آن عصر وجود داشته است.

آقاتهرانی: عدالت اجتماعی مهمترین علل گرایش ایرانی‌ها به تشیع و علویان

به گزارش قاصدنیوز، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی آقا تهرانی، نایب رییس اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی شامگاه 11 شهریور در نشست تخصصی «برآستان کرامت» با موضوع آثار و برکات حضور امام رضا(ع) در ایران، که در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، علت گرایش مردم به خصوص ایرانیان به تشیع را عدالت اجتماعی بیان کرد و افزود: در شعارهای انتخاباتی از سوی نامزدها بارها موضوع «عدالت اجتماعی» مطرح شده و می شود (جدا از اینکه تاچه محقق می شود) دادن همین وعده و شعار نشان از ذائقه و میل ایرانیان به عدالت اجتماعی است.

 

حجت الاسلام آقا تهرانی تصریح کرد: همچنین هنگام ظهور و گسترش دین مبین اسلام در ایران، مردم بارها طعم عدالت را در سیره ائمه(ع) به خصوص در حکومت حضرت علی (ع) چشیده اند  به تشیع گرایش پیدا کرده اند.

 

وی در بخش دیگر سخنان خود به تبیین فرهنگ معاصر امام هشتم (ع) و مسائل بین اختلاف نظرهای ایشان پرداخت و اظهار داشت: در زمان امام هشتم(ع) بخش عظیمی از مردم را شیعیان تشکیل می دادند که این جمعیت در حالت تقیه به سر می بردند؛ دارای یک خط واحد، همدل و یک زبان نبودند.

 

دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی تصریح کرد: امام رضا(ع) در شرایطی به امامت رسیدند که اختلاف قومی و زبانی، خرافات، شبهات، تحریفات آیات و روایات، ظاهر گرایی و مقدس مابی شیعیان را در برگرفته بود و با یکدیگر وحدت و همدلی نداشتند.

 

حجت الاسلام آقاتهرانی خاطرنشان کرد: جمعیتی خود را شیعه می دانستند و به طور علنی با امام رضا(ع) مخالفت می کردند، حتی مردم گمان می کردند مامون عباسی شیعه واقعی است زیرا در تمام سخنرانی هایش خود را دوستدار علویون معرفی می کرد.

 

واقفیه

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی افزود: بنابراین گروه های انحرافی بسیاری علیه امامت حضرت(ع)به وجود آمد؛ از جمله آن گروه واقفیه (محدثین و علمای شیعه) است که با انگیزه مالی و به دلیل جهل خود مردم حاضر به برگرداندن اموال به جامانده از زمان امام کاظم(ع) نشدند.

 

نایب رییس اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: گروهی دیگر افرادی بودند که در محبت به اهل بیت علیه السلام غلو می کردند در حالی که خود اهل بیت (ع) راضی نبودند و آن را شرک می دانستند.

 

حجت الاسلام آقاتهرانی افزود: گروه دیگر کسانی بودند که احادیث، روایان و آیات را از اهل بیت (ع) دور می کردند، با تکیه بر ظاهر و غفلت از باطن آیات و روایات قصد تغییر ذهنیت مردم نسبت اهل بیت(ع) و ترغیب به شورش علیه آنان داشتند.

 

مهدویت

وی با اشاره به اینکه مهدویت گروه دیگری بودند که ادعا می کردند امام کاظم(ع) فوت نکرده و در غیبت به سر می برد و امام رضا(ع) حق خلافت ندارد، افزود: این در حالی است که امام رضا(ع) بارها به این گروه فرموده بودند «پدرشان یعنی امام هفتم(ع) به شهادت رسیده و امام حاضر من هستم» همچنین امام کاظم(ع) و حضرت رضا(ع) بارها به صراحت بیان کرده بودند که آن امامی که قیام می کند و از نظرها غایب است، من نیستم بلکه نوه ایشان است.

 

خرافیه

نایب رییس اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گروه دیگرخرافیه بوند که در زمان حضرت رضا(ع) به خرافه گویی درباه احادیث، آیات و روایات و تاریخ اسلام می پرداختند حجت الاسلام آقاتهرانی یکی از کارهای جدی امام هشتم(ع) را برخود با این خرافات در مناظرات حضرت(ع) عنوان کرد.

 

وی  در ادامه  گفت: مامون عباسی ادعا کرد که امام رضا(ع) شایستگی خلافت را ندارد، اما امام حضرت با برگزاری مناظرات، کرسی های آزاد اندشی و سخنرانی محکم  و کوبنده با او شایستگی ولایت عهدی خویش را ثابت کرد.

 

یادآور می شود، نشست های سه روزه تخصصی«برآستان کرامت» با همکاری معاونت تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی و اداره پاسخگویی به سوالات دینی حرم مطهر رضوی در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار می شود.

 

منبع: رسا

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون