به گزارش قاصدنیوز؛ حجت الاسلام محمدجواد نظافت استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در مراسم بزرگداشت ارتحال امام خمینی(ره) به بیان نکاتی پیرامون سیره امام خمینی(ره) پرداخت. اهم سخنان طرح شده توسط ایشان بدین شرح است:
پیامبران و ائمه(ع)، اسوه های عالی هستند/ مومنین و یاران پیامبر اسوه های میانی اند که زندگی پیامبران را برای ما عملیاتی و کاربردی می کنند
- قرآن، هم انبیاء را به عنوان اسوه مطرح کرده و هم یارانشان را. در سوره ممتحنه آیه21 آمده: قد کان لکم اسوه حسنه فی ابراهیم و الذین معه. برای شما در زندگی حضرت ابراهیم(ع) و کسانی که معیت(همراهی) با ابراهیم(ع) را داشتند اسوه حسنه هست. در آیه آخر سوره فتح که پیامبر را توصیف می کند آمده : محمد رسول الله و الذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم . باز می گوید والذین معه، یعنی قرآن اصرار دارد که یاران پیغمبر را هم در چشم ما برجسته کند .
- اگر فقط پیامبران به عنوان اسوه مطرح شوند امکان دارد شیطان این بهانه را در ذهن ما القا کند که او برگزیده خداست و با ما فرق می کند در حالی که قرآن اصرار دارد که پیامبران هم مثل شما بشر هستند. قل انما انا بشر مثلکم ، هم میگوید بگو من بشر و مثل شما هستم. تفاوت من و شما در دریافت وحی از خداست که این وحی را هم من به شما منتقل می کنم. پیامبران مافوق بشر نیستند بلکه بشر مافوق هستند.
- به مصداق آیه "کتاب انزلناه الیک لتخرج الناس" یعنی بشری هستند که به عبودیت دست پیدا کرده و آمده تا دست دیگران را هم بگیرد و آن ها را هم به عبودیت برساند، از ظلمت خارج شده است و آمده تا دست دیگران را هم بگیرد و از ظلمت بیرون ببرد.
- خدا اگر فقط پیامبران را معرفی کند و بگوید که از آن ها تاسی کنید، ممکن است این بشر بهانه جو که نفس بهانه جو دارد، بهانه ای بیاورد. اما قرآن می فرماید که مومنین و کسانی که یاران پیامبر هستند هم اسوه اند . یعنی در حقیقت یک اسوه های عالی داریم و یک اسوه های میانی که به ما نزدیک تر هستند و راه رسیدن به نمونه های عالی، تاسی به نمونه های میانی است. چون همین اسوه های میانی هستند که زندگی پیامبران را برای ما عملیاتی و کاربردی می کنند.
- کمیل بن زیاد نخعی می گوید امیر المومنین (ع) دست من را گرفتند و از شهر بیرون بردند . وقتی حضرت به صحرا رسیدند ، آه عمیقی کشیدند و فرمودند آدم ها سه دسته اند : اول عالم ربانی ، دوم متعلم و سوم به قول امروز حزب باد .
- عالم ربانی کسی است که فقط از خدا می ترسد و غیر خدا در چشمش خار و کوچک است. نماز شب طولانی را می شود تمرین کرد ، ریاضت می شود کشید ، اما نترسیدن امری درونی است . هم جذبه دارد و هم جاذبه و هم دافعه . امام(ره) اینطور بود . جماران ساده بود ، یک حسینیه بود و مثل حسینیه های دیگه هم نبود . اگر کسی غیرخدا را کوچک ببیند ، به طور طبیعی دیگر از کوچک نمی ترسد .
یکی از مهمترین ابعاد زندگی امام(ره)، جامعیت بود
- خیلی ها بودند که اهل مبارزه بودند، اما اهل نمازشب نبودند، اشک نداشتند. خیلی ها اهل نماز شب بودند ولی اهل روضه نبودند . امام به شدت اهل توسل بود . ایشان فاصله خودش را با معصوم درک می کرد.
- زندگی امام سراسر مبارزه بود و از جوانی در دو جبهه جنگ با نفس و جنگ با شیاطین جن و انس مستمرا می جنگید. هر زمان انسان در مبارزه با نفس کم آورد ، در مبارزه با شیاطین هم کم می آورد. امام این دو مبارزه را رها نکرد . ایشان هیچ وقت خودش را مستغنی از لطف خدا نمی دانست و این نتیجه جوانی خوب امام بوده است .
در ادامه جلسه ، حجت الاسلام والمسلمین نظافت ضمن قرائت بخشی از قطعنامه 589 گفت :
- پیام قطعنامه، پیام صلح است اما امام در این قطعنامه از جنگ صحبت می کند و این نشان از آن دارد که مبارزه ادامه دارد و نباید آن را از یاد ببریم .
- حسنین هیکل ، روزنامه نگار مصری در اوایل انقلاب پس از دیداری که با حضرت امام خمینی (ره) داشته ، گفته است : خمینی مثل یک توپخانه است که اهدافش را خوب می زند ، اما نیروی پیاده برای فتح ندارد .
- شما جوان ها باید زمان شاه را بازخوانی کنید، تا بتوانید تصور کنید که در چه شرایطی بوده ایم و درک کنید. این جزء واجبات است. بعدها متوجه می شوید که برخی تحت عنوان دیانت و ولایت، چه ظلمی به ائمه معصومین (ع) و ولایت و اسلام و مسلمین می کنند .
http://www.ghasednoor.ir/fa/tiny/news-268
ارسال نظر