به گزارش «قاصدنیوز»، دکتر فریبا علاسوند، عضو هیئت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان در اولین اجلاسیه زنان فرهیخته جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی خراسان رضوی با عنوان گفتمان مادری و زن تراز انقلاب اسلامی که پنجشنبه گذشته(31 اردیبهشتماه) در مشهد برگزار شد، با بیان اینکه سخن بسیاری در موضوع مادری و زن تراز انقلاب اسلامی وجود دارد، گفت: گاهی سخن از زن تراز انقلاب اسلامی است و ممکن است این شائبه و ذهنیت ایجاد شود که انقلاب اسلامی یک نظریه منحصر به فرد و متمایز از پیوست تاریخی جریان بزرگ اسلام برای زنان و مادران مطرح کرده است.
وی ادامه داد: در حالی که این گونه نیست و امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب و دیگر کسانی که ایده اسلام را به وضوح برای ما بیان کردند، درصدد بودند تا آن فکر ناب اسلامی را احیا کرده و به جریان بیندازند.
علاسوند افزود: با توجه به اینکه قرنها معاندان با این فکر و جریان به خواب رفته و اسلام را از نگاه واقعی خود جدا دانستند، قرائتهای مختلفی در کشورهای اسلامی نسبت به زنان وجود داشته است، به طوری که شاهد برداشتهای طالبانی و افراطی تا برداشتهای بسیار باز در این زمینه بودهایم اما انقلاب اسلامی در این میان تفکر نابی را احیا کرد، بر این اساس حضور زن ایرانی را در نقشهای چندگانه خودش یعنی نقش مادری، همسری در کنار فهم اجتماعی و سیاسی برای اتخاذ بهترین واکنش بسیار پررنگ مشاهده میکنیم.
وی با بیان اینکه در فضای اقتصادی نیز اگر این زن میخواهد به عنوان عضو فعال حضور داشته باشد، دغدغه خانواده در اولویت آن قرار میگیرد، ابراز کرد: در چند دهه اخیر اتفاقاتی که مدرنیته برای زن عصر حاضر به وجود آورد، سبب شد تا بانوان، آن زمان ازدواج کنند که نگران اتمام ساعت بیولوژیکی بدنشان شدند، از طرفی در جوامع سنتی هم زنان ازدواج کرده و صاحب فرزند میشوند در حالی که فهم اجتماعی درستی از مسائل بیرونی ندارند.
ویژگی زن تراز انقلاب اسلامی
استاد جامعةالزهرا(س) با بیان اینکه آن کسی که انقلاب اسلامی میخواهد وی را به عنوان الگوی اصلی برای زن در خانواده معرفی کند کسی است که بهنگام ازدواج کرده، صاحب فرزند شده و با تجربه، لذت و نشاط در این مسیر گام برمیدارد، افزود: این فرد میتواند به عنوان جزیی از جامعه اسلامی نقشآفرینی نیز داشته باشد، لذا چنین زنی بسیار نو و جدید است.
عضو هیئت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان ابراز کرد: برای بسیاری از کشورها چهره زن ایرانی ـ اسلامی بسیار عجیب است و به قول آنها این چنین فردی دیگر زن نیست، بلکه ابرزن است که توسط انقلاب اسلامی معرفی میشود از همین رو حفظ این الگو که همان زن تراز الهیاتی در طول تاریخ بوده و جریان الهیاتی دنیا به دنبال آن است، امری بسیار مهم به شمار میرود.
وی با بیان اینکه مردان بزرگ در سطح نبوت، در دامان مادران تربیت شدند و آثار چندانی از پدران انبیاء نوشته نشده است، گفت: خداوند یک جریانی را به عنوان مادر در تراز الهیاتی در تمام قصص هدفدار قرآن بیان کرده است و اینگونه چهره متفاوتی از زن و مادر را به جهان نشان میدهد لذا اگر برنامهریزان اجتماعی میخواهند برای تربیت کار کنند باید از سه سهم، دو سهم را به دختران و یک سهم را به پسران اختصاص دهند، از همین روست که دشمنان تمام همت خود را برای آلوده کردن زنان میگذارند تا توسط آنان نسلی را آلوده کنند.
عبادت؛ سرفصل مهم در زندگی یک زن الهیاتی
عضو هیئت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان با بیان اینکه این زنان اهل طهارت و معنویت بودند تا پاک بمانند، افزود: در واقع عبادت یک سرفصل مهم در زندگی یک زن الهیاتی است و هر چقدر قلب مادر پاکتر باشد، ضمانتی برای نسل آینده و تربیت فردی که بتواند رهبر و مقتدا باشد نیز است.
وی افزود: زنی که گرفتار مد و مقایسه مادیات خود با دیگران است، دیگر تفکر بالنده برای تربیت انسان متفکر ندارد، از همین روست که در قرآن آمده حضرت مریم(س) از همان ابتدا پاکیزه و عفیفه است و عنصرهای مهم زنانگی برای ورود به فضای اجتماعی را دارد.
این پژوهشگر حوزه زنان با بیان اینکه همه انبیاء به دنبال تربیت چنین زنی بودهاند، ادامه داد: پیامبر(ص) برای ازدواج، خدیجه(س) را انتخاب میکند زیرا بزرگ است و تمام عربستان او را به اقتدار میشناسند؛ حضرت خدیجه(س) هم در راستای فکر توحیدی و انسانی سنتشکنی میکند و با مرد جوان به ظاهر فقیری ازدواج میکند و تمام ثروت خود را به پای اعتماد به وحی و یک تفکر میریزد، از همین روست که خداوند خدیجه(س) را آنقدر بالا میبرد تا او مادر فاطمه(س) شود.
وی با بیان اینکه فاطمه(س) آغاز وصایت تامه از علی(ع) تا مهدی(عج) است که تا صبح قیامت ادامه دارد، افزود: وقتی فصل عبادتهای فاطمه(س) را میخوانیم، احساس میکنیم که فاطمه یک عزلتنشین و دیرنشین است؛ اما وقتی فصل مادری فاطمه(س) را باز میکنیم، میبینیم مادر چهار فرزند پشت سر هم است و چنین میاندیشیم که او کی فرصت داشته تا عبادت کند، همچنین در فصل همسری او نیز به این میرسیدیم که فاطمه(س) یک معشوقه بوده و هیچ دغدغه دیگری نداشته است.
وی با بیان اینکه ایفای نقشهای چندگانه این بانو با نیرومندی تمام در حالی است که حتی خانهاش محل رجوع پرسشگران و نیازمندان نیز هست، اظهار کرد: با توجه به این موضوعات، فاطمه(س) بزرگترین شخصیت تأثیرگذار بعد از پیامبر(ص) میشود، لذا باید ببینیم که او چقدر توانسته بین این نقشها تناسب برقرار کند، البته از زن تراز انقلاب اسلامی هم همین موضوع خواسته میشود.
وی با بیان اینکه با وجود این تراز و معیار، چالشهایی فراروی مادران ما قرار دارد، افزود: چالش نخست این است که مسئله مادری در حال حاضر از دست رفتن است، به گونهای که سالانه شش میلیون فرصت بارداری در کشور با وجود دخترانی که به موقع ازدواج نکردهاند، از دست میرود.
علاسوند با بیان اینکه انقلاب اسلامی میخواست این اتفاق نیفتد و ازدواج در درجه بیاهمیتی قرار نگیرد، دومین چالش مادری در عصر جدید را سلطه جریان مادیگری دانست و گفت: فاصله زیادی میان فرزنددار شدن و همچنین از ازدواج تا صاحب فرزند شدن وجود دارد که همه مربوط به دلیل وجود نوعی ترس ناشی از جریان مادیگرا است.
این پژوهشگر حوزه زنان با بیان اینکه آنقدر قدرت خانواده بالاست که میتواند تمام این نگرانیها را بپوشاند، افزود: چالش سوم مادری، تغییر پیدا کردن معیارهای صحیح مادری است، به طوری که امروز شکلی از مادری در خانوادهها حاکم شده که نام آن را مادری فانتزی میگذاریم، در این شکل آنقدر مادران درگیر مسائل جانبی همچون ستکردن لباس فرزندان و برگزاری جشن تولد خاص برای آنها شدهاند که نگران تربیت آنها نیستند.
وی با بیان اینکه عناصر اصلی مسئله مادری را نباید فراموش کرد زیرا بسیار مهم هستند، گفت: بسته پیشنهادی برای این موضوع در درجه اول متوجه فعالان فرهنگی است؛ باید دید آیا ما نقشهای خودمان را درست انجام میدهیم، زندگی ما طراوت همسری و مادری در الگو قرار دادن زهرا اطهر(س) را برای خودمان دارد و آیا در عرصه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دارای بینش هستیم یا خیر؛ لذا باید در ابتدا توازنی در خودمان ایجاد کنیم که پیشنهاد من مطالعات کتاب شش جلدی دانشنامه کتاب فاطمی است که سیره حضرت زهرا(س) و دیدگاههای اسلام را در مورد زن و خانواده بیان میکند.
خطر امروز جامعه دینی
عضو هیئت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان با بیان اینکه امروز خطر را در جامعه دینی احساس میکنم، ادامه داد: برخی مادران محجبه نتوانستند فرزندانشان را مانند خود تربیت کنند تا آنان هم اخلاق و رفتار فاطمی داشته باشد زیرا وقتی رفتار ما اصلاح شد، نوبت به تکثیر میرسد بنابراین حفظ کانونهای مطالعاتی و فرهنگی چند نفره به عنوان یک سرمایه بزرگ اجتماعی برای جامعه دینی مطرح میشود، همچنین در ادامه باید این گروهها گسترش پیدا کنند تا در اشاعه فرهنگ مادر الهیاتی بیشترین نقش و تأثیر را داشته باشند.
http://www.ghasednoor.ir/fa/tiny/news-5207
ارسال نظر