به گزارش قاصدنیوز، به نقل از دبیرخانه نهضت مردمی پوسترانقلاب دومین کارگاه کشوری تولید پوستر با موضوع "سرطان مصرف "به همت نهضت مردمی پوسترانقلاب و با همکاری مجمع طراحان گرافیک انقلاب اسلامی" آیه" ظهر دیروز دراصفهان آغازبه کارکرد.
درمراسم افتتاحیه این کارگاه که باحضور30 تن ازطراحان و اساتید تراز اول از شش استان کشور همراه بود، اصغرطاهرزاده استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نگاه منفی دین نسبت به اسراف خطاب به شرکت کنندگان در این کارگاه گفت: درتاریخی که اکنون در آن قرار داریم نکته اصلی چگونگی نگاه به اسراف، معنای آن و نحوه عبور از آن است که یک هنرمند با ارسال یک پیام غیرمستقیم تاریخی به مخاطب میتواند تمام ابعاد وجودی او را نشان دهد.
وی با اشاره به آیات و روایات متعدد در رابطه با اسراف، انسان مومن و متدین را دارای استحکام شخصیتی توصیف کرد که با دوری از افراط و تفریط هیچگاه گرفتار اسراف نمیشود.
استاد طاهرزاده بزرگترین زیان حاصل از اسراف را برهم خوردن نسبت حبی انسان و خدا بیان کرد و گفت : اوج کمال انسان دستیابی به این حب است و یک گرافیست با خلق یک اثر هنری باید پا را فراتر از تبعات اقتصادی اسراف بگذارد و با نگاه به افقی بلند دغدغه حب الهیها را دردلها به جریان بیندازد، چرا که کسی که دغدغه حب الهی دارد اسراف نمیکند.
وی گره زدن اسراف و استکبار را یکی دیگر از راهکارهای تاثیر گذار در مبارزه با اسراف عنوان کرد و افزود: منظور از استکبار، استکباراخلاقی است، به نحوی که فرد مسرف خودش را برتر از سایرین میداند و نسبت به نعمت های الهی احترام قائل نیست.
استاد طاهرزاده همچنین برجسته کردن حکمت الهی درزندگی بشر را مهم دانست و اظهار داشت: امروز انسان به جای آنکه خود را با نظام آفرینش هماهنگ کند به دنبال هماهنگ کردن نظام آفرینش با خواسته های خود است و هنرمند باید با اثرهنری خود مردم را متوجه این امر کند که نظام عالم اجازه اسراف نمیدهد و اگر متناسب با نظام آفریتش عمل نکنند باید منتظر نتیجه رفتار خود باشند.
این استاد حوزه و دانشگاه یکیدیگر از خصوصیات فرد مُسرف را نگاه به دنیا با چشم نفس اماره عنوان کرد و گفت: فرد مسرف کاری را انجام میدهد که نفسش میخواهد ولی مومن مقتصدبا یک دید کلی همه جوانب را می سنجد و بعد عمل میکند.
به گفته وی زندگی کردن بر عالم به جای زندگی در عالم یکیدیگر از علل اسراف است و تا زمانی که این مبانی درست نشود تذکرات اخلاقی هیچ تاثیری نخواهند داشت.
استا دطاهرزاده با اشاره به روایتی از امام صادق (علیه السلام) به اهمیت زمان سنجی پرداخت و افزود: عاقل کسی است که به زمان علم داشته باشد، مطابق شأنش عمل کند و مطابق زمان و شانش حرف بزند.
استاد طاهرزاده با بیان اینکه هنرمند باید یک قدم جلوترباشداظهارداشت: هنرمندی که خدای دیدنی تر را نبیند هنرمند نیست. هنرمند باید ماورای آنچه می بیند را به مخاطب برساند.
وی تمام آثار گرافیکی مدرن را محدود در حوزه محسوسات دانست وگفت: اگر چه آن ها محسوسات را به خوبی درقالب هنر نمایش میدهند ولی هیچگاه با شما قابل مقایسه نیستند، دنیای مدرن و روح سرمایه داری به وجهه سیاه مخاطب میپردازد و دیدنیهای بزرگ را نادیده میگیرد، ولی شما باید با زبان هنر به وجهه هایی بپردازید که نگاه سرمایه داری آنرا نمیبیند.
به گفته استاد طاهرزاده امروز در تاریخ عجیبی قرار گرفته ایم، هر تاریخی امکاناتی دارد و باید بفهمیم در چه تاریخی قرار گرفته ایم .اگر جامعه ای جایگاه تاریخی خود را بشناسد از بند اسراف آزاد میشود.
وی درپایان اضافه کرد: بشرتاریخ خود را گم کرده است. باید از پشتوانه توحیدی عدم اسراف غفلت نکنیم و متذکر آن نگاه توحیدی باشیم و این کارهنرمند است.
درادامه، استاد مسعود نجابتی با بیان اینکه مشکل عمده طراحان میزان پاژاست به بررسی حالت های مختلفت عامل تصویر و نوشتار پرداخت که وی با ارائهی یک دسته بندی دقیق و ارائهی نمونه هایی متنوع، 16 قسم از ارتباط تصویر و نوشتار را برشمرد و گفت: گرافیک ایران طی سالیان گذشته به طور ناهمگون رشد داشته است و برخی از قسمت های آن به صورت بی رویه بزرگ شده و از طرفی برخی تجربه ها انجام نشده است. به نظر من بزرگ ترین ضعف نسل فعلی گرافیک ما لیآوت است.
این سخنرانی دوساعته با پرسش و پاسخ به پایان رسید.
گفتنی است این کارگاه تا 6 تیرماه ادامه خواهد داشت وشرکت کنندگان موظفند تا پایان کارگاه حداقل یک اثرهنری از خود به یادگار بگذارند.
http://www.ghasednoor.ir/fa/tiny/news-678
ارسال نظر