به گزارش قاصدنیوز به نقل از مشهدپیام، وحید یامینپور، استاد دانشگاه امام صادق (ع) در مراسم رونمایی از شبکه اجتماعی آیتگ که در سالن اجتماعات فرهنگسرای رسانه مشهد برگزار شد، اظهار کرد: درگذشته و حدود ۱۰۰ سال پیش رسانه به کارکرد مصنوعی خود محدود بود و بشر فرقی بین رسانه و سایر تکنولوژی ها قائل نبود.
وی تصریح کرد: در گذشته بسیاری از افراد رسانه را تنها برای انتقال اطلاعات و خبر مورد استفاده قرار می دادند و قدرتش برخلاف امروز مشهود نبود بلکه قدرت کشورها در داشتن سرباز خلاصه می شد.
استاد دانشگاه امام صادق (ع) بیان کرد: برخی از افراد توانستند عملکرد و توانایی های خاص و ویژه رسانه را به بشر نشان دهند و امروزه رسانه ها توانسته اند بخش عظیمی از تخیل، ادراک و دنیای ذهنی بشر را به خدمت گرفته و به یکی از فرماندهان پرقدرت جهان تبدیل شوند.
یامینپور با اشاره به اینکه بعد از جنگ جهانی دوم برخی از کشورها به قدرت رسانه پی بردند، بیان کرد: پس از جنگ جهانی دوم، کشورهایی مانند آمریکا به توانایی و قدرت بالای رسانهها پی بردند به گونهای که معتقد بودند دیگر اقتصاد، زیربنای همه موضوعات جهان نیست بلکه رسانهها و ارتباطات زیربنای همه آنهاست.
وی تا کید بر اینکه آمریکا بیشترین سرمایه گذاری را در بخش رسانه کرده است اظهار کرد: آمریکا با تعداد زیاد رسانهها و قدرت بالای آنها میتواند قیمت و ارزش انسان ها را تغییر دهد و در پشت صحنه آن نباید از رژیم صهیونیستی غافل شد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه دروغ در ذات پنهان سیاست ورزی مدرن است، گفت: اقتضای فریب دادن مردم در قالب دیپلماسی عمومی که با عنوان جنگ نرم در جهان شناخته شده است، توسط آمریکا و صهیونیسم امکانپذیر است که با استفاده از قدرت رسانهها محقق شده است.
یامینپور افزود: در دهه ۵۰ میلادی شرکت فورد (که تولید کننده ماشین در آمریکا بود) با چند شرکت اقتصادی و فرهنگی برای انجام تحقیقات گسترده به محققان پولهای کلان داد تا میزان قدرت رسانهها در اقتصاد آمریکا را مورد بررسی قرار دهند و این امر نشاندهنده اهمیت قابلیتهای رسانه است.
وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری، کشور ما را در همه زمینهها ابرقدرت توصیف کردند اما فرمودند در عرصه رسانه عقب ماندهایم و نیازمند افزایش قدرت در این حوزه هستیم.
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه گاهی رسانه ها و شیکه های اجتماعی برخلاف نظر آمریکا عمل می کنند گفت: آمریکا نیز در کار شبکههای اجتماعی و قدرت آن مانده است و به این موضوع معتقد است که گاهی مسیر هدف شبکههای اجتماعی از اهداف اصلی این کشور جدا میشود.
http://www.ghasednoor.ir/fa/tiny/news-1233
ارسال نظر