تاریخ خبر: کد خبر: 2102

منافقان آینده را امروز بشناسیم

به قلم: سید وحید موسویان

سید وحید موسویانحوادث فتنه­ گون سال88، شوکی بود که دوباره خطر مسئله نفاق و منافقین را به صاحبان انقلاب اسلامی یادآوری می­ کرد. نفاق همان پیچیده ­ترین مسئله و آسیب اجتماعی است که ساختار نظام ولایی را در ایران اسلامی تهدید می­ کند. همان بیماری پنهان و مزمنی است که از صدر اسلام در کالبد حیات سیاسی مسلمین، همچون حیوان دوزیستی ادامۀ حیات داده است.

 

نفاق را به معنای پوشیدگی، پنهان­کاری، دورویی و... گفته­ اند و در وجه تسمیۀ منافق و واژۀ نفاق، یادم هست که یکی از بزرگان فرموده­ اند:«نافقا یک نوع موش صحرایی است که سوراخ خودش را در صحرا می ­کَنَد و برای رفت و آمد معمولی خود در آغُل خود یک درب باز می­ گذارد؛ اما در یک منطقۀ دورتر برای احتیاط یک سوراخ مخفی تا نزدیک سطح زمین می­ کند که در هنگام خطر و نجات از دست دشمن بتواند از آن در فرار کند. عرب به این می­گوید نافقاء؛ یعنی یک راه مخفی درونی سرپوشیده­ای که برای دنیای موش، جزوِ اسرار نظامی است. پس دودَره ­بازی صفت اصلی منافق است».

 

اگر به قرآن مراجعه کنیم، می بینیم کتاب الهی چند نکته را دربارۀ پدیدۀ نفاق گوشزد می­ کند که در فهم موضوع، بسیار مهم است:

1-نفاق در مقابل ایمان است نه در مقابل اسلام و منافقین در برابر مؤمنین و این کفر است که در برابر اسلام قرار می­گیرد. پس منافقین غالباً با تودۀ اهل اسلام به مواجهۀ مستقیم نمی ­پردازند.

 

2-قرآن، نفاق را صفت قلب معرفی می­ کند. نفاق در دل­هاست و چه کسی از دل­ ها خبر دارد. پس شناخت آن بسیار سخت است.

 

3- قرآن، منافقین را غالباً جمع می ­بندد؛ پس این نشان از کار جمعی  و تشکیلاتی و حرکت مهندسی­ شده و هم ­پیمانی منافقین دارد؛ یعنی نفاق یک جریان است با اهداف مشترک و منافقان با هم همکاری دارند.

 

4- دروغ­گویی صفت بارز ایشان است؛ مثل آب خوردن، حقایق و اخبار و مسائل را وارونه جلوه می­ دهند و به اصطلاح، شایعه ­افکنی و عملیات روانی می­ کنند.

 

5- منافقین در مرداب فتنه جان می­ گیرند و در شرایط آرمانی و محیط معنوی و حذف منکرات و احیای معروف، احساس خفگی می­ کنند؛ یعنی شرایطی که حکومت در دست اهل ایمان و انسان­ های پاک، مخلص، انقلابی و فداکار باشد. اخلاص، آنتی ویروسِ نفاق است.

 

رهبر معظّم انقلاب، سال ها قبل، نفاق را این­گ ونه تعریف نموده­ اند که کلمه کلمه­ اش مهندسی­ شده و تعریف جامعی است:

نفاق در اصطلاح قرآنی، عبارت است از این­که کسی یا جماعتی، یک فکری، راهی و جهت­گیری را داشته باشند و خلاف آن را به مؤمنان ابراز کنند. این، نفاق است؛ مؤمن نباشند و وانمود کنند که مؤمن­ اند؛ در راه خدا نباشند و وانمود کنند که در راه خدایند. دروغ بگویند. پنهان کردنِ یک ضلالت و تاریکی و نشان دادن چیزی خلاف آن، که در آن­ها نیست. این، معنای نفاق در قرآن است.

البته ایشان در بیانات 26 مهرماه سال 1377 در جمع لشکریان 10 سیدالشهدا، به تفصیل دربارۀ نفاق و ابعاد و مراحل آن و نفاق جدید، مطالبی را فرموده­ اند که مراجعه به آن، اهل ولایت را سیراب می­ کند.

 

* چند نکته دربارۀ مسئلۀ پیچیدۀ نفاق

به نظر می­ آید که خوب است به­ ویژه جوانان علاقه ­مند به فرهنگ ناب اسلام محمدی (صلی الله علیه و آله و سلّم) به آن­ها بیشتر توجه کنند. به سرفصل ­های این مطالب به اختصار اشاره می­ کنم:

 

الف) جریان نفاق از زمان تشکیل دولت نبوی تاکنون در کالبد نظام اجتماعی مسلمین (یعنی حکومت)، بوده است و تا ظهور حضرت موعود(عج) هم خواهد بود و اصولاً مشکل اصلی امام عصر (عج)، در نهایت با همین منافقین و پدیدۀ پیچیدۀ نفاق است.

 

ب) در دعای افتتاح که مناجات شبانگاه اهل رمضان است، شاخصۀ دولت کریمه، عزّت اسلام، و در مقابل آن، ذلیل کردن اهل نفاق است و ذلیل کردن منافقین در مدیریت حکومت اسلامی، به معنای هضم آن­ها و نه حذف، آن­قدر سخت است که تاکنون به طور کامل به دست هیچ یک از انبیا و ائمه و جانشین ­های ایشان صورت نگرفته و آن مدیریت، منافق ­ذلیل­ کُنی است و قطع کردن رگ حیات سیاسی جریان نفاق.

 

ج) از حادثۀ غصب ولایت و فاطمیه و پایان دولت نبوی، ترور امیرالمؤمنین، علی(علیه­ السلام) و براندازی دولت علوی، ماجرای کربلا و قتل سیدالشهدا، قتل ماهرانۀ علی بن موسی الرضا (علیه­ السلام) در قالب ولی­عهدی ایشان در صدر اسلام تا نفوذ بنی­ صدر، اولین رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران، شهادت رجایی و باهنر و بهشتی و دستغیب، اشرفی اصفهانی و ... و ترور آیت الله خامنه­ ای(حَفَظه الله) و لاجوردی و صیاد شیرازی و عملیات مرصاد و...  آیا این­ها به دست کفّار و مستکبران مخالف اسلام صورت گرفته و یا به دست کسانی که خود داعیه­ دار اسلام و انقلاب هم بوده ­اند؟

 

د) نفاق یک جریان است و همانند ویروسی سال به سال به ­روز می­ شود و تجدید حیات می ­کند و خود را در کالبد جامعۀ اسلامی با شرایط جدید وفق می­ دهد و به شکل تازه ­ای در می­ آورد و همیشه همگام بازار سیاست است.

 

هـ) مسئلۀ نفاق، مراتب دارد و خطرناک­ترین آن، پنهان­ ترین آن و نزدیک ­ترین آن به رأس هرم حاکمیت اسلام است. ماجرای قائم مقام مخلوع رهبری که کاندیدای نیابت امام زمان (عج) و از قضا مرجع تقلید هم بود، درس عبرتی از این نوع است. پس نفاق، عند اللزوم، هر لباسی را به تن می­کند.

 

و) مسئلۀ نفاق را نباید با موضوع غفلت اشتباه گرفت و به هر جریان غافل و شخصیت اهل غفلتی، تهمت نفاق زد.

 

ز) جریان نفاق غالباً در پشت این مثلث، به حیات خود ادامه می­دهد و با پشتیبانی این سه ضلع  و با همکاری ایشان، دائماً تغذیه می­شود. این سه ضلع، همان مافیای قدرت و ثروت و التقاط است:

  • ضلع اول: مافیای قدرت که همان فساد سیاسی و مدیریتی و قدرت­طلبی است که به آن «باند زور» می­گوییم.
     
  • ضلع دوم: مافیای ثروت که همان فساد اقتصادی و رانت­خواری و رفاه ­طلبی است که به آن «باند زر» می­گوییم.
     
  • ضلع سوم: مافیای مصلحت که همان فساد عقیدتی و التقاط فکری و عافیت­ طلبی است که به آن «باند تزویر» می­گوییم.

 

این سه جریان، به کمک هم نیاز دارند و غالباً در قالب یک هرم واحد، مدیریت می­شوند و جریان نفاق، مستظهَر به پشتیبانی این مثلث است. پس منافقین را می­توان در لابه ­لای جلسه­ ها و رفت و آمد با این­ها شناخت.

 

ح) نفاق به اصطلاح یک مسئلۀ نرم­ افزاری و نرم است و مراتبی دارد. ممکن است لایه­ های خفیفی از ان در وجود من و شما هم آرام آرام رخنه کند؛ یعنی منافقین از روز اول منافق نبوده­ اند. زمانی در صف اول مسلمین و اهل ایمان حضور داشتند. شاید مثل امروز و فردای من و شما.

 

ط) جریان نفاق را می­توان از راه­های زیر شناخت:

  •  منافقین، ترسو هستند و در فشارهای سیاسی و بین المللی و شرایط سخت، در جا می ­زنند و تن به ذلّت و معامله می­ دهند.
     
  • در موضوع­های رایج جامعه با دشمن همراهی می­ کنند و دشمنان اسلام هم از کارهای آن­ها تعریف می­ کنند و خوشحال هستند.
     
  •  دل به ولایت نداده­ اند و در مسیر راهبردها و خواسته­ های رهبر مسلمین و ولی امر، حرکت نمی ­کنند.
     
  • باطن و خلوت آن­ها غیر از ادّعاها و ظاهرسازی آن­هاست؛ لذا به دل اهل اخلاص نمی­ نشینند.
     
  • در مسائل مهم، موضع­ گیری شفاف نمی­ کنند و غالباً دوپهلو صحبت می­ کنند و مبهم­ گویی می­ کنند و به اصطلاح، با همه هستند و آسته می­ روند و آسته می­ آیند.

 

ی) ملّت ایران و به ­ویژه جوانان انقلابی، باید خطر نفاق را جدّی بگیرند. شهید مطهری در این زمینه می­ گویند:

«صراحت و صداقت، نقطۀ مقابلِ نفاق است. خطر نفاق از خطر کفر خیلی بیشتر است؛ چرا که علی (علیه ­السلام) از قول پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: من از ناحیۀ کافران و مؤمنان نگرانی ندارم. از آن منافقی بر شما بیمناکم که زبانش دانا و متظاهر به اسلام و به خیر می­چرخد، اما دلش به سوی دیگران است»(سخنرانی سال 1350 ـ مسجد الجواد تهران)

 

ک) راه چاره به قول شهید مطهری در روشنگری، آگاهی­ بخشی و بصیرت­ آفرینی خواص است. ایشان می­گویند:

«باید توجه داشت که هر اندازه احمق زیاد باشد، بازار نفاق داغ­تر است. مبارزه با حماقت و احمق، مبارزه با نفاق نیز هست؛ زیرا احمق، ابزار دست منافق است. مبارزه با احمق و حماقت، خلع سلاح کردن منافق و شمشیر از دست منافق گرفتن است» (جاذبه و دافعۀ علی، ص 176).

 

ل) امام راحل عظیم الشأن، برای بعد از خودشان، خطر جریان نفاق را گوشزد کردند که البته شاید این خطر، شامل کسانی بشود که روزی طلحه و زبیرهای خود حضرت امام خمینی (ره) بودند و امروز طلحه و زبیر مقابل ولایت علوی هستند. ایشان فرمودند:

«شما بعدها مبتلا به این هستید؛ مبتلا به یک چنین اشخاصی هستید که گاهی به صورت اسلامی وارد می­شوند. همین مسائل که حالا مطرح می­کنند باید ولایت فقیه نباشد، این دیکتاتوری است (صحیفۀ نور، ج 9، ص 185).

البته سخن حضرت امام، بعد از 20 سال از رحلتش دوباره مصداق پیدا کرد و ایران اسلامی مبتلا شد به یک چنین اشخاصی که...

 

نتیجه:

اگر تعریف نفاق آن بود که گذشت، پس عزیزان باید منتظر منافقینی جدید در آینده باشند و مواظب خود و ... باشند. البته نباید در میان مخالفین امروز رهبری انقلاب به دنبال منافقین فردا گشت. منافقین فردا، امروز در صف مدّعیان ولایت هستند و این غربال تا ظهور ادامه دارد. خدا رحمت کند استاد شهید آوینی را که می­ گفت: «و آخرین نبرد ما نه با آمریکا که با اسلام آمریکایی است که از آمریکا دیرپاتر است».

 

پس دوستان! اسلام آمریکایی را بشناسید تا منافقین آینده شناخته شوند. اسلام مرفّهین بی­درد، اسلام التقاط، اسلام رفاه و تجمّل­گرایی، اسلام اشرافی­گری و....

 

قال امير المومنين (عليه السلام):إنَّ كَثرَةَ المالِ عَدُوٌّ لِلمُؤمِنينَ و يَعسُوبُ المُنافِقينَ؛

ثروت فراوان، دشمن مؤمنان و پناه وپيشواى منافقان است.(التمحیصَََ/ص ۴۸)

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون