تاریخ خبر: کد خبر: 3580

خط سوم«بی‌ آر‌ تی» مشهد در راه است

اعضای شورای اسلامی شهر مشهد در جلسه روز گذشته خود با اجرای خط سوم سامانه اتوبوس‌های تندرو «بی‌آر‌تی» حد فاصل بولو‌ار مصلی تا بولوار امامیه موافقت کردند.

خط سوم«بی‌ آر‌ تی»  مشهد در راه است

به گزارش، اعضای شورای اسلامی شهر مشهد در جلسه روز گذشته خود با اجرای خط سوم سامانه اتوبوس‌های تندرو «بی‌آر‌تی» حد فاصل بولو‌ار مصلی تا بولوار امامیه موافقت کردند.

 

از چند ماه گذشته شهرداری مشهد لایحه احداث خط سوم سامانه اتوبوس تندرو «بی‌آر‌تی» را به شورای اسلامی شهر مشهد ارائه کرده بود که این لایحه پس‌از بررسی در کمیسیون‌های حمل‌و‌نقل‌و‌ترافیک و برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد به صحن علنی ارائه و درپایان با ١٢‌رای موافق از ٢٣‌رای به تایید اعضا رسید.

 

مطابق این لایحه به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود با مشارکت بخش خصوصی سومین خط سامانه اتوبوس تندرو «بی‌آر‌تی» را حد‌فاصل بولوار مصلی تا بولوار امامیه واقع‌در قاسم‌آباد را اجرایی کند.

 

غلامرضا بصیری‌پور در این زمینه به بیان جزئیات اجرای این مسیر پرداخت و گفت: این خط با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مسیری به‌طول ٢۵‌کیلومتر و مبلغ کل سرمایه‌گذاری بیش از ١۴۴میلیارد تومان اجرا خواهد شد.

 

وی افزود: ظرفیت عملیاتی پروژه بیش‌از ٣٠‌میلیون مسافر در سال بوده و در‌آمدهای پروژه از محل فروش بلیت و دریافت یارانه تامین خواهد شد.

 

رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای شهر مشهد خاطر نشان کرد: شهرداری مشهد مکلف است پس‌از تصویب این لایحه ‌به ارسال قرارداد و پیوست‌های آن و میزان پرداختی سرمایه‌گذار برای بررسی و اعلام‌نظر به شور‌ای شهر اقدام کند. همچنین شهرداری موظف است در روش‌های پیشنهادی برای پرداخت یارانه، به حداقل میزان پرداخت توجه کند.

 

بصیری‌پور اظهار کرد: در این لایحه به پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی و ترافیکی و ظرفیت‌های اقتصادی ‌استفاده‌پذیر در حاشیه خیابان محل احداث‌ اجرای خط سوم سامانه اتوبوس تندرو «بی آر تی» توجه ویژه شده است.

 

محمود عامری‌فرد در ادامه به مشکلات متعدد ایجاد‌‌شده برای مردم پس‌از اجرای خط اول سامانه اتوبوس تندرو «بی‌آر‌‌تی» اشاره کرد و گفت: لازم است پیش‌از اجرای این طرح پیوست‌های لازم به‌‌صورت کامل و دقیق تهیه شود.

 

غلامحسین صاحبی نیز گفت: باید بدانیم چند کیلومتر از این خط بدون عقب‌نشینی خیابان ‌اجراشدنی است و نمی‌شود در مسیری که ٧٠درصد آن ظرفیت ‌اجرای خط «بی‌آر‌تی» را ندارد، این پروژه را اجرا کرد.

 

محسن انتظاری هروی نیز خاطر‌نشان کرد: اجرای سامانه اتوبوس تندرو «بی‌آر‌تی» شهر درقالب طرح جامع حمل‌و‌نقل مشهد انجام می‌شود و این خطوط باید راه‌اندازی شود.

 

درادامه جلسه، جوادی رئیس کمیسیون مشارکت‌های شورای‌اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: این پروژه با مشارکت بخش خصوصی انجام می‌شود، اما لایحه شهرداری به کمیسیون مشارکت‌ها ارجاع نشده است و نباید این‌گونه باشد.

 

سرویها درادامه با تاکید بر اینکه لزوم اجرای خطوط «بی‌آر‌تی» در شهر بر کسی پوشیده نیست، افزود: اجرای خط‌یک «بی‌‌آر‌تی» برای مردم مشکلاتی را به‌دنبال داشت که این موارد نباید در خطوط بعدی تکرار شود، به همین دلیل لازم است تا موضوع با دقت بیشتری بررسی شود.

 

قدیری‌طرقی نیز گفت: طبق برنامه پنجم توسعه کشور، ۴٠درصد جابه‌جایی در شهر‌ها باید به‌وسیله حمل‌و‌نقل عمومی انجام شود که ما هنوز به ٢٠‌درصد نیز نرسیده‌ایم و اگر امروز منتظر تملک زمین برای اجرای پروژه باشیم، به‌هیچ‌کجا نخواهیم رسید.

 

فیاضی در ادامه بااشاره به لزوم تهیه پیوست فرهنگی و اجتماعی برای این طرح‌ افزود: میزان سرمایه‌گذاری به‌منظور احداث این خط و عبور آن از خیابان‌های اصلی شهر نشان از اهمیت پروژه دارد و لازم است به تهیه پیوست فرهنگی و اجتماعی برای این پروژه توجه ویژه‌ای شود.

 

هراتی در ادامه خاطر‌نشان کرد: ناهماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و معاونت‌های مختلف شهرداری در احداث خط اول «بی‌آر‌تی» مشهود بود که این مشکلات نباید در خطوط بعدی تکرار شود.

 

موحدی نیز بر شناسایی ظرفیت‌های اقتصادی پیش‌از اجرای پروژه به‌منظور تامین بخشی‌از هزینه‌ها تاکید کرد.

 

مدیر‌عامل سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری مشهد در ادامه تصریح کرد: هیچ اعتباری برای تملک حریم لازم برای احداث خط سوم سامانه اتوبوس تندرو «بی‌آر‌تی» در‌نظر گرفته نشده است و این طرح با مدیریت مقطع عرضی خیابان‌های در طول مسیر و مدیریت ترافیک انجام خواهد شد.

 

هادی عطار‌زاده‌طوسی تاکید کرد: به‌‌منظور جابه‌جایی مسافران در این خط، ۶۵٠دستگاه اتوبوس لازم است که در‌حال‌حاضر ١۵٠دستگاه اتوبوس در این خط فعال است و یک‌طرفه‌کردن خیابان شهید نواب صفوی از‌جمله‌پیشنهادات موجود برای اجرای این طرح است.

منبع: مشهد پیام

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون