به گزارش«قاصدنیوز»، جمعی از تشکل های انقلابی و اساتید حوزههای علمیه خواهران با صدور بیانیه ای نسبت به اجرایی شدن سند 2030 سازمان ملل در نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی و تاکید کردند: این سند به دنبال حذف نقش های مادری و همسری تحت عناوین پرجاذبه ای مانند برابری جنسیتی است.
متن بیانیه بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
رسول اکرم (ص) در قرن 6 میلادی در دوران جاهلیت اولی که مغرب زمین در عصر تاریکی به سر می برد، با تکیه بر تعالیم ناب اسلامی، نهضت علمی عظیمی را آغاز نمود و تمام ظرفیت های حکومت اسلامی را برای عملیاتی کردن تعلیم و تربیت به کار گرفت و توانست شالوده های جاهلیت اولی را درهم بپیچد و به عنوان بزرگ مصلح جهانی، فرهنگ متعالی اسلام را فرا زمان و بدون مرز اشاعه دهد.
در زمان معاصر جمهوری اسلامی ایران با تأسی به سیره پیامبر اکرم(ص) و معصومین (ع) و با تکیه بر گنجینه بی بدیل معارف توحیدی، می تواند در تقابل با جاهلیت مدرن، بر فرهنگ های لیبرالی و انسان مدار خط بطلان کشیده و در مسیر فرهنگ توحیدی به مردم کل جهان الگوی مناسبی ارائه دهد.
اما در عصر کنونی شاهد آن هستیم که توسعه اندیشه های منحط نظام سلطه توسط نهادهای بین المللی با ظاهری فریبنده و عناوینی زیبا و آرمانی به مردم جهان با محتوای تفکرات اومانیستی و سکولاریته عرضه می گردد.
متولیان نجات بشر و نهادهای وابسته به سازمان ملل از جمله یونسکو، یونیسف، بانک جهانی، صندوق جمعیت ملل متحد، نهاد دفاع از حقوق زنان و .. متاثر از نظام های استعماری، طرح ها و اسناد پیشنهادی خود را دائماً روانه کشورها از جمله ایران می کنند و اخیراً در راستای طرح توسعه پایدار " سند ملی آموزش 2030" با همکاری برخی مسئولان دولت ایران بدون اطلاع رسانی شفاف رونمایی شد؛ که در این راستا سوالات و ابهامات زیادی را برای متولیان امور آموزشی و تربیتی نظام جمهوری اسلامی برانگیخت از جمله:
*. این سند علی رغم ادعای طرفداران آن که در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در تراز تربیت اسلامی است؛ در تعارض آشکار با محتوای برنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی می باشد و متناسب با ارزش های بومی و اسلامی ایران نیست. از جمله آن: انکار بدیهی ترین تفاوت های جنسیتی و پاسخگویی یکسان به نیازهای زن و مرد تحت عناوین پر جاذبهای مانند برابری جنسیتی[1] و فرصت برابر، که خود نمود عینی ظلم و خشونت علیه زنان است و از دستاوردهای این برنامه عدم تفکیک جنسیتی در محیط آموزشی[2] (مدارس مختلط دختران و پسران)، تغییرکتب درسی[3] با حذف نقش های مادری و همسری و مشابه نشان دادن زن و مرد در تمام عرصه ها، افزایش بحران در خانواده و ایجاد تخاصم میان زن و مرد و کاهش کارآمدی خانواده، بالا رفتن سن ازدواج و شکل گیری اشکال دیگر همزیستی، کاهش جمعیت و تقویت شبهه ناکارآمدی دین و از طرفی به رسمیت شناختن فرقه ضاله بهائیت و سایر فرقه های انحرافی[4] و در نتیجه غفلت از آموزه های متعالی اسلام می باشد. حال آن که با وجود سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1390 که با تاکید بر ابعاد سه گانه انسانی، اسلامی و بومی سازی توسط نخبگان ایرانی تدوین شده و هدف آن تربیت انسان هایی مسئولیت پذیر و تکلیف مدار بر مبنای آموزه های اسلامی است، چرا هنوز این سند به برنامه تبدیل نشده؟ و با وجود این سند دیگر چه نیازی به امثال سند آموزشی 2030وجود دارد؟!
*. نکته حائز اهمیت دیگر این که در سند آموزش 2030 تفاوت ماهوی زیادی با دیگر اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی ایران از جمله "سند برنامه درسی ملی" و "سند سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری (دام ظله العالی)" وجود دارد و این که دولت متعهد شده از سال 1394 سند 2030 یونسکو و شاخص های 18 گانه آن را اجرا و مطالبات آموزشی سازمان ملل را وارد نظام آموزشی ایران کند و ایران موظف شده گزارش پیشرفت سالانه را به مراجع بین المللی ارائه دهد. همچنین اگر این تعهد[5] موجب سلطه بیگانه شود که قطعاً خواهد شد با اصل 153 قانون اساسی در تعارض است و با قاعده حقوقی و فقهی نفی سبیل در تضاد آشکار است و جای سوال دارد که چرا مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران در دولت و مجلس از این امر مهم غفلت نموده اند؟؟!
*. متن منتشر شده با عنوان 2030 مبهم است و مشخص نیست که "سند" ، "بیانیه" و یا یک "برنامه" است که در هر صورت باید با اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی همخوانی داشته و صاحب نظران حوزه های علمیه و نظام آموزش و پرورش در بررسی تحلیلی آن نقش موثر داشته باشند، گرچه در متن این سند اشاره شده که رهنمودهای حضرت امام خمینی (قدس سره) و مقام عظمای رهبری مورد ملاحظه است اما این اشاره فقط حفظ ظواهر است و نکته دیگر این که در عنوان این متن، تاریخ رسمی کشور جمهوری اسلامی ایران (هجری شمسی) لحاظ نشده و تاریخ میلادی ملاک عمل قرار گرفته که این نیز نشانی از تغایر با شعائراسلامی، ایرانی و متاثر از ادبیات یونسکو است.
*. در آخر ما جامعه زنان پایتخت معنوی جهان اسلام در مشهد مقدس به انواع بیانیه ها و اسناد و کنوانسیون ها و معاهدات بین المللی که آشکار و پنهان به بهانه دفاع از جایگاه و حقوق زنان، رفع فقر و استیفای حق مردم، هر از چند گاهی هویت زنانه و شخصیت انسانی و متعالی بشر را با شعارهای برابری و عدالت جنسیتی به قربانگاه می برند معترضیم و از اینکه مهمترین هسته تشکیل دهنده جامعه که خانواده است و مهد پرورش انسان های مولد و جامعه ساز است، مورد غفلت قرار گیرد فریاد اعتراض داریم و به جد از مسئولان ذی ربط خواستاریم در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران حرکت نمایند و از قبول هر تعهدی نسبت به سازمان های بین المللی که باعث به خطر افتادن منافع ملی، اسلامی و ارزش های نظام مقدس جمهوری اسلامی است پرهیز نمایند و به جای تکیه بر اسناد فرودست وارداتی سازمان ملل، به حفظ هویت ملی و اسلامی مان بپردازند.
جمعی از تشکل و سمن های بانوان انقلابی استان خراسان رضوی
[1]. پاراگراف 13 از متن سند آموزش 2030 gender equality is another key feature of education
The creation of safe, healthy, gender-responsive, inclusive and پاراگراف 14 سندآموزش 2030.[2]
adequately resourced environments that facilitate learning
[3]. پاراگراف 57 سند 2030
[4]. پاراگراف 5 سند 2030
[5]. پاراگراف 17 سند
http://www.ghasednoor.ir/fa/tiny/news-8673
ارسال نظر