به گزارش «قاصدنیوز»، در ادامه گفتاری از حجت الاسلام عبدالحمید واسطی درباره زیارت اربعین و نقش آن در تمدن نوین اسلامی را از نظر خواهید گذراند:
بسم الله الرحمن الرحیم
زیارت اربعین، جریانسازِ تمدن اسلام
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم،
بسم الله الرحمن الرحیم،
الحمدلله رب العالمین
و صل علی سیدنا ابوالقاسم مصطفی محمد، و علی ائمه المیامین و لعن الله اعداء اجمعین.
قال الله تعالی:
وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَى لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا یَعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئًا (سوره النور/ 55)
این آیه میگویدکه دستگاه دین، نبوت، امامت، واقعه کربلای حسینی و قیام مهدوی، همه و همه برای دستیابی به «عبودیت خالص فراگیر در بشریت» است.
آقایان و بانوان محترم:
امروز اینجا جمع شدهایم تا در مورد حقیقی با یکدیگر گفتگو کنیم که که ربط بین ملک و ملکوت است و نیروی جاذبه بشر به عالَم لاهوت است، ظهور عبودیتِ کامل و خالص است و انسانها را به عمق دین و ایمان، رهنمون میسازد، آری این حقیقت، «قلب حسینبنعلی» است؛ قلبِ او ، نه جسم او ، و نه مصائب جانکاهِ او ، بلکه قلبِ او.
تحمل این مصائبِ سنگین، توسط او، سبب شد تا نوری که در اعماق قلب اباعبدالله الحسین علیهالسلام بود، ظاهر شود و بر تمام افراد بشر تا انتهای تاریخ بتابد.
در این گردهمآیی سه پیشنهاد راهبردی تقدیم میگردد:
پیشنهاد اول: راهبرد «اربعینِ تمدنی»
اربعینِ تمدنی یعنی اربعینی که سبب فعالسازی حرکت به سمت تمدن اسلام میشود؛ شیعیان باید پدیدۀ الهیِ اربعین را فقط در مقیاس یک زیارت باشکوه و عزاداریِ عظیم، نبینند ، بلکه پدیدۀ اربعین، صدای فطرت بشریت برای دستیابی به تمدن اسلام است که حسینبنعلی به خاطر آن شهید شد.
باید این دید چنان در زائرین رسوخ کند که اگر خبرنگار و روزنامهنگاری در مسیر پیادهرویِ اربعین از آنها سوال کند که «چه میکنید؟ و چه میگویید؟ و چه میخواهید؟ که اینجا اینگونه به راه افتادهاید؟!» آنها بگویند: «ما اینجا آمدهایم نه فقط برای عزاداری و خونخواهیِ حسینبنعلی بلکه اینجا آمدهایم تا زمینه تاسیس تمدن اسلام ایجاد شود؛ همانطور که اباعبدالله الحسین علیهالسلام هنگام خروج از مکه و حرکت به سمت کربلا فرمود: من برای ایجاد اصلاح در جامعه حرکت میکنم؛ ما نیز اینجا مرد و زن، کوچک و بزرگ، از شهر و روستاهای دروافتاده آمدهایم تا توجّه بشریت را به منطق اسلام جلب کنیم، به توحید، به عبودیت، به زندگانی سعادتمند الهی.
پیشنهاد دوم: راهبردِ «دنبالِ خدا بگرد!»
در زیارت جامعه کبیره میخوانیم که: «هر که در جستجوی خداوند است باید از شما آغاز کند، هر که بخواهد به توحیدِ او برسد باید از شما بیاموزد، و هر که بخواهد به او متصل شود باید به شما متصل شود.» ؛ براساس این منطق ، باید پدیده اربعین، از صِرفاً اجتماعی بزرگ از زائرین و ثوابخواهان و حاجتخواهان، به اجتماع عظیمِ خداخواهان و معرفتخواهان ارتقاء یابد؛ به انبوهی از انسانها که بهخاطر دوری از خداوند اشک میریزند و در جستجوی او شوق دارند و بهدنبال حسّ حضور او در قلب و دلِ خود هستند نه اینکه فقط تصوری مبهم از خدا در ذهن داشته باشند.
این مطلب، باید چنان در جانِ زائرین رسوخ کند که وقتی از آنها سوال شود: «چه میکنید؟ چه میگویید؟ چه میخواهید؟» بگویند: «خداوند ما را برای اینکه او را در قلب و دل بیابیم فراخوانده است، اما قلب و دل ما کور است و حسّی از او نداریم! و کلید طلاییِ دروازه قلبها به دست حسین است؛ آمدهایم تا او چشمان قلبهایمان را باز کند و با جمال بیانتهای الهی آشنا سازد و حسِّ حضور او را در قلبهای ما زنده کند؛ حسین بن علی، تنها کسی است که در مناجاتش با خداوند چنین گفته است:
«معبودا، من با تمام عمق ایمانم، و با تمام إرادهام که برخاسته از یقینهای استوار است، و با تمام زلالیِ آشکار توحیدی که دارم و با أعماق نهفتۀ وجودم، و با تمام رشتههای عصبیِ جاری در چشمهایم، و با تمام چینهای پیشانیام، و با روزنه هاى راههاى نَفَسم، و پرّههاى تیغه بینىام، و حفرههاى پرده شنوایىام، و با تمام حرکات دو لبم، و زبانم، و فضای دهان و آروارهام، و ریشههای دندانهایم، و مجرای خوراک و آشامیدنىام، با کاسه سرم، و استخوانها و رگهای بلند گردنم، و تمام فضای قفسه سینهام، و بندهای شاهرگام، و پرده دلم، و تمام اجزاء کبدم، و تمام غضروف های دندههایم، و تمام قطعات مفاصلم، و سرِ انگشتانم، و گوشتم، و خونم، و مویم، و پوستم، و عصبم، و نایم، و استخوانم، و مغزم، و رگهایم و تمام اعضایم، و با تمام سلولهایم از زمان شیرخوارگی تا بحال، و تمام موقعیتهایی که در زندگی بر من گذشته است، خوابم و بیدارىام، حرکت و سکونم، رکوع و سجودم، و خلاصه با تمام این اینها گواهى مى دهم بر اینکه اگر قرنها و بلکه تا ابد بکوشم که شکر یکى از نعمتهایت را بجا آورم نخواهم توانست، جز با لطف تو که به سبب آن نیز شکر دیگری بر من واجب می شود، شکرِ پشتِ شکر به طور دائم و نامحدود.»
پیشنهاد سوم: راهبردِ «اربعین، معجزه قرن بیست و یکم»
در کل زمین و کل تاریخ بگردید، آیا اجتماعِ هر سالهای با این حجم از افراد و با این حال و کیفیت، پیدا میکنید؟! بیایید از مدیران و کارشناسان بینالمللی سوال کنیم که اگر بخواهند الان در نقطهای از کره زمین، اینچنین جمعیتی را با این حال و وضعیت جمع کنند آیا میتوانند؟! حتی از اگر تمام امکاناتشان را روی هم بگذارند، آیا در مقیاس بشرِ کنونی، چنین چیزی قابل برگزار کردن است؟!
پدیدۀ اربعین، معجزهای آشکار در قرن بیست و یکم است، حتی در داخل اسلام نیز معجزه است، چرا که حج و ایام حج و شهر مکه و شهر مدینه، بیش از سه میلیون نفر گنجایش پذیرایی ندارد و در قبل و بعد از عیدقربان، شهر قفل میشود؛ در حالیکه شهر کوچکِ کربلا، بیش از بیست میلیون نفر را در این ایام پذیرایی میکند! چگونه چنین چیزی ممکن است؟ اگر واقعا این در قدروقواره امکانات و برنامهریزیِ بشر است، نشان بدهید که میتوانید شما هم ایجادکنید!!!
ما باید تورهای نخبگانی از تمام کشورها تشکیل دهیم و از آنها بخواهیم که بیایند و فقط مشاهده کنند و این پدیده را با مقیاسهایشان اندازهگیری کنند و نتایج مشاهدات خود را منتشر کنند.
ما باید از اساتید حوزه و دانشگاه بخواهیم که پایاننامههای ارشد و دکترا را برای تحلیل این معجزه قرن بیست و یکم شکل بدهند.
و ختم کلام اینکه:
از خداوند میطلبیم که زیارت با معرفتِ حسینبنعلیبنابیطالب علیهماالسلام و فرزندان معصومش را روزی ما بگرداند تا بتوانیم با معرفتی که از این کانون آگاهیِ الهی کسب میکنیم بهسوی زمینهسازی برای تمدن اسلام و تحقق جامعۀ منتظرِ ظهور حجت خدا امام مهدی علیهالسلام، که گشایندۀ دربهای آسمان و پارهکنندۀ حجابهای دلهاست، حرکت کنیم.
والحمدلله رب العالمین
شیخ عبدالحمید الواسطی
الثانی من صفرالخیر سنه 1438
المشهد المقدس الرضوی
http://www.ghasednoor.ir/fa/tiny/news-8491
ارسال نظر