به گزارش قاصدنیوز به نقل از خبرگزاری قرآنی(ایکنا) شعبه خراسان رضوی حسن رحیمپورازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در دومین پیشنشست جشنواره بینالمللی شیخ طوسی که با موضوع رسالت عالمان دین و نخبگان در مواجهه با پدیده تکفیر ویژه طلاب غیرایرانی اول خرداد در سالن همایشهای هلال احمر مشهد برگزار شد، گفت:
- برخی منظور امام خمینی(ره) در خصوص مفهوم وحدت بین شیعه و سنی را بهدرستی نفهمیدهاند. منظور ایشان از وحدت این نیست که شیعه دست از عقاید کلامی، فقهی، تاریخی و اخلاقیاش بردارد بلکه منظور از وحدت این است که ما مخالف غلو شیعه و سنی و عقاید تکفیری هستیم.
- باید علمای اسلامی با اخلاق اسلامی و ادبیات علمی نه ادبیات تکفیری مسائل فقهی، تاریخی و سیاسی شیعه و سنی را در جلسات علمی با استناد به قرآن، حدیث و گذشته تاریخ بحث کنند.
- وی با اشاره به اینکه مشترکات مذاهب اسلامی بیشتر از اختلافات شیعه و سنی است اظهار داشت: بحثهای تخصصی در مورد اختلافات میان مذاهب اسلامی برگزار شود و این اختلافات به میان عوام کشانده نشود، مسلمانان را به جان یکدیگر نیندازیم و مراقب زبان گفتوگوی اختلافی باشیم تا تند، افتراآمیز، تخریب و تحریم نباشد.
- در عرصه اعتقادات بیرونی تمام مذاهب اسلامی یک امت هستند.اخلاق و احکام اسلام سنی و شیعه ندارد؛ چرا که قبله، کتاب، رسول و شریعت شیعه و سنی یکی است.
- هر جا مسلمانان ضربه میخورند نشئت گرفته از مسلمان دیگری است نه از کفار؛ بنابراین نباید تفاوت فکری مذاهب اسلامی تبدیل به جنگ، ستیز و تکفیر شود.
- اغلب عقاید سنی و شیعه مشترک است پس باید با سعه صدر تشیع را معرفی کرده و بدانیم میان مذاهب اسلامی، تکفیری شیعه و تکفیری سنی هر دو با هم وجود دارند.
- تکفیریهای وهابی معتقد هستند که شیعه با اصل سنت مشکل دارد. اگر مسلمانان نیز به تفاوت میان شیعه و سنی اصرار داشته باشند به تکفیریهای وهابی کمک کردهاند.
- ریشه بسیاری از مسائل اختلافی میان شیعه و سنی احادیث هستند. همچنین ریشههای فرهنگی بهعنوان منشأ دیگری از اختلافات میان شیعه و سنی وجود دارد.
- تکفیریها، صلیبیها و صهیونیستها با هم به این نتیجه رسیدهاند که میتوانند از اختلافات میان مسلمانان برای براندازی اسلام استفاده کنند. وهابیها با برپایی اتاق برنامهریزی و سوء استفاده از احساس مذهبی میان امت اسلام سعی بر عملیاتیکردن اهداف خود دارند.
- پیامبراکرم (ص) در رابطه با احایث و روایات نقل شده از سوی اصحابشان فرمودند: در زمان خودم روایات دروغی به من نسبت داده شده و پس از مرگ من نیز احادیث دروغ بیشتر خواهد شد و افرادی که ناقل چنین احادیثی هستند بدانند جایگاه آنان در جهنم است.
- پیغمبر اسلام (ص) همچنین خطاب به مسلمانان فرمودند: روایات و احادیثی که به من نسبت داده میشود و شما میشنوید را با قرآن، عترت و سنت من مطابقت دهید و سپس آنها را بپذیرید.
- روایتی نیز از امیرمومنان(ع) در خصوص نقل روایات و احادیث داریم که میفرمایند: میان احادیثی که میان مسلمانان به نقل از پیامبر(ص) وجود دارد احادیث ناسخ و منسوخ، باطل و حق، جعلی و صادق و ... بسیاری وجود دارد.
- بخشی از بدبینیهای مسلمانان را مربوط به روایات جعلی است. حضرت علی(ع) احادیث را به چهار دسته تقسیم کردهاند؛ احادیثی که از سوی ناقلان دروغگو به پیامبر(ص) نسبت داده شده، احادیثی که از سوی ناقلانی که سوء نیت نداشته اما اشتباه نقل کردهاند روایت شده، احادیثی که توسط ناقلانی که دروغ نگفته، خائن نبوده، الفاظ را درست نقل کرده اما همه حدیث را بهطور کامل نشنیدهاند نقل شده و احادیثی که ناقلانی که به خدا و رسولش(ص) دروغ نبسته و احادیث را درست نقل کردهاند، روایت شده است.
- به ناقلان احادیثی که در گروه چهارم فرمایشات حضرت علی(ع) قرار دارند باید اعتماد کرده و روایات آنان را پذیرفت.از صدر اسلام بیش از 80 سال نقل حدیث ممنوع بود و از دورانی که این ممنوعیت به پایان رسید جعل حدیث نیز افزایش یافت به حدی که برخی از اصحاب نبی مکرم اسلام (ص) برای دریافت صحت یک حدیث مجبور به سفر از یک سوی جهان بهسوی دیگر میشدند.
- روایات همیشه در عقاید تأثیر داشته است. در برخی از مذاهب حتی عصمت انبیا(ص) نیز زیر سؤال رفته که دلیل آن متأسفانه روایاتی جعلی است که در این باره وجود دارد.
- افرادی نیز از نزدیکان اهل بیت(ع) گاهی برای شهرت، ریاست و پول جملات دروغی را از اهل بیت(ع) نقل کردهاند. بزرگان سنی و شیعه همه قبول دارند که نقل حدیث تخصصی است در حال حاضر کتابهایی وجود دارد که احادیث صحیح و باطل با هم در آنها به چاپ رسیده است.
- بیشترین جعل حدیث در زمان معاویه به وقوع پیوسته است و پس از آن نیز ادامه داشت. دلیل وجود تمام اختلافات عقیده در جهان اسلام توطئههایی همچون جعل احادیث بوده و بسیاری از عقاید مسلمانان بر اساس احادیثی است که به آنها ارائه شده است.
- بهترین روش مبارزه با تکفیریها معرفی صحیح اسلام و اهل بیت(ع) است. باید بدانیم بیشتر از آنکه دیگران را نفی کنیم باید خود را اثبات کنیم؛ چرا که اختلاف شیعه با سنی بر سر خلافت امام علی(ع) است.
http://www.ghasednoor.ir/fa/tiny/news-118
ارسال نظر