تاریخ خبر: کد خبر: 1751

پناهیان: اگر مساجد خوب عمل می کردند شاهد بی بند و باری نبودیم

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه نباید منتظر حل این مشکلات از سوی مسئولان جامعه بود، اظهار کرد: محور نخست این اصلاحات باید خود مساجد باشند زیرا اگر آنها نتوانند نهادهای دیگر هم نخواهند توانست، برای مثال مسجدی می‌تواند نقشش را به خوبی ایفا کند که در ماه مبارک رمضان مردم سریال‌ها و برنامه‌های این مقطع زمانی را از نیمه راه رها کرده تا به مسجد بیایند.

به گزارش قاصدنیوز، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، مدرس حوزه و دانشگاه روز گذشته، 15 شهریور در ادامه برگزاری همایش اندیشه‌های آسمانی در شهر مشهد گفت: بین نماز و مسجد شباهت‌های اساسی و مهمی برقرار است، برای مثال با استناد به عبارت قرآنی «إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنکَرِ» می‌توان بدین نتیجه رسید که مسجد می‌تواند جامعه را از بدی‌ها دور کند؛ لذا هر چقدر راه بهره‌برداری از نماز را درک کنیم، به همان میزان می‌توانیم به درک و بهره‌برداری جامعه از مسجد برسیم.

 

حجت‌الاسلام پناهیان در ادامه با اشاره به آیه 153 سوره مبارکه بقره «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ، اى کسانى که ایمان آورده‏‌اید از شکیبایى و نماز یارى جویید زیرا خدا با شکیبایان است»، اظهار کرد: بهره گرفتن از نماز، به غیر از خاشعان برای افراد دیگر کار آسانی نیست و طبیعتاً فقط این دسته هستند که از مساجه بهره‌مند می‌شوند.

 

فلسفه وجودی نماز
وی در رابطه با فلسفه وجودی نماز ابراز کرد: خروج تکبر از دل انسان، یکی از خوبی‌های نماز به شمار می‌رود که این تأثیر در مسجد نیز هویدا است، همچنین در مسجد خشوع مضاعف می‌شود زیرا میزان و مدت ارکان نماز را امام جماعت مشخص می‌کند؛ لذا در این نماز فرد نسبت به خدا و امام جماعت خشوع و خضوع دارد.

 

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به بعد مکانی و زمانی مسجد اظهار کرد: اگر نماز عمود خیمه دین است، می‌توان گفت که مسجد خیمه دین و جامعه و با عظمت‌ترین فرصتی است که می‌تواند جامعه را از فحشا و منکرات بازدارد.

 

وی ضمن انتقاد از کارکردهای فعلی مساجد کشور، عنوان کرد: اگر مساجد کارشان را خوب انجام داده بودند ما امروز در جامعه شاهد بی بند و باری، تهاجم فرهنگی، مشکلات معیشتی، بد حجابی و... نبودیم، همچنین اگر مساجد ما به درستی به وظیفه خود عمل می کردند، اکثر طلاب ما مجتهد و اغلب دانشجویان ما دانشمند پرورش می‌شدند.

 

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه نباید منتظر حل این مشکلات از سوی مسئولان جامعه بود، اظهار کرد: محور نخست این اصلاحات باید خود مساجد باشند زیرا اگر آنها نتوانند نهادهای دیگر هم نخواهند توانست، برای مثال مسجدی می‌تواند نقشش را به خوبی ایفا کند که در ماه مبارک رمضان مردم سریال‌ها و برنامه‌های این مقطع زمانی را از نیمه راه رها کرده تا به مسجد بیایند.

 

رسانه‌ها باید معرف خوبی‌های مسجد باشند
وی با بیان اینکه رسانه‌ها باید معرف خوبی‌های مسجد باشند، ابراز کرد: دیگران نباید مانع ورود افراد به مساجد باشند، برای مثال آن اداره آموزش و پرورشی موفق است که افراد را مسجدی بار بیاورد؛ لذا می‌توان گفت اگر در جایی کاستی وجود دارد و سایر نهادها ـ چه انقلابی و چه هنری ـ همراهی و همکاری ندارند، مقصرش افراد مسجدی هستند زیرا این قشر به هیچ‌وجه در قبال مسائل مطالبه‌گری نداشته‌اند و در زمینه دفاع فرهنگی، همچون دوران دفاع مقدس، آن طور که باید به خوبی عمل نکرده‌اند.

 

کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه موضوعاتی از قبیل افزایش علم، معرفت، ایمان و... به تنهائی نمی‌تواند مفهوم محوری مساجد باشد، اظهار کرد: همانند بعضی از مشاغل، مساجدی که فقط یک کالا را به مردم ارائه می‌دهند، میزان بهره‌وری‌شان را از دست داده‌اند.

 

وی موضوع «ادب» را مفهومی کلیدی و نیاز روز مساجد دانست و افزود: ادب برای افزایش علم، بصیرت، ایمان، اندیشه و ... دارای مفهوم عملیاتی است و همچنین برای کسانی که دین‌مدار نیستند می‌تواند عامل و جذبه مهمی محسوب شود، برای مثال هنگامی که اذان گفته می‌شود، فرد سریع نمازش را بخواند و یا هنگامی که در نماز جماعت است، ادب را رعایت کرده و از امام جماعت جلوتر حرکت نکند.

 

ادب؛ مقدمه‌ساز جامعه الهی
حجت‌الاسلام پناهیان در ادامه با بیان اینکه ادب مقدمه‌ساز جامعه الهی بوده و بهترین ارث از سوی پدر و مادر برای فرزندان به شمار می‌رود، اظهار کرد: افزایش ادب در مساجد باعث خواهد شد که این موضوع در مساجد فراگیر شود.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بعد از مراکز نظامی، مساجد دارای رعایت بیشترین آداب است، ابراز کرد: تجلی این ادب را شما می‌توانید در مسجدالحرام به وضح ببنید، بر همین اساس با مساجد نباید صرفاً به صورت احساساتی برخورد شود زیرا آگاهی و بصیرت را انسان مؤدب درک می کند و نه یک انسان بی‌ادب.

 

منبع: ایکنا

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون