تاریخ خبر: کد خبر: 4424

هر آیه قرآن می‌تواند دست‌مایه 50پروژه سینمایی باشد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه هر آیه قرآن می‌تواند دست مایه ۵۰ فیلم سینمایی کوتاه یا بلند باشد، گفت: اما هنوز نتوانسته‌ایم روش صحیحی از ارتباط این ارزش‌ها و اخلاق را با سبک زندگی به دست بیاوریم.

هر آیه قرآن می‌تواند دست‌مایه 50پروژه سینمایی باشد

به گزارش قاصدنیوز، حسن رحیم‌پورازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شامگاه، 20 اسفندماه در نشست علمی ـ تخصصی «حوزه و هنر، فرصت ها و تهدیدها» که در اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه صداوسیمای خراسان رضوی برگزار شد، عنوان کرد: وقتی از نسبت دین و رسانه صحبت می‌شود، می‌خواهیم ببینیم تعریف دین رسانه‌ای و توصیف رسانه دینی چیست و چه مشخصاتی دارد.

 

رحیم‌پورازغدی اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های سینمای دینی این است که با چه سبکی می‌توان وارد عرصه هنر، رسانه و سینما شود که هم به دین وفادار باشد و هم از ابزار و جذابیت هنری برخوردار باشد.

 

وی با اشاره به اینکه دین یک دکترین است که برای همه ابعاد زندگی از جمله هنر برنامه دارد، بیان کرد: دیدگاه اسلام در مورد هنر بدین معنا است که بحث فلسفی هنر از منظر هستی و انسان شناسی برای بررسی شود به طوری که از منظر عام به هنر و به طور خاص به رسانه و اخص به سینما باید توجه کرد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: از زوایه مباحث کلامی هم می توان به بحثهنری نگاه کرد که عالم و خلقت انسان به عنوان هنرنمایی خدا مطرح می شود زیرا خداوند خودش را به هنرمندی در این باب ستوده است و صحبت از « ... فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ، آفرین باد بر خدا که بهترین آفرینندگان است»(14/ مؤمنون) می کند که این مطلب ظرفیت احسن شدن انسان را نشان می دهد.

 

هنر از منظر حقوق اسلامی

وی با بیان اینکه هنر را می توان از منظر فقهی و حقوقی نیز مورد بررسی و ارزیابی قرار داد، اضافه کرد: هنر آثار حقوقی بسیاری دارد که به تدریج آثار آن نمایان می شود، اینکه هنر چه تحولات حقوقی در جامعه ایجاد می کند و هنرمندان حق ایجاد چه تحولاتی را در جامعه دارند و یا ندارند از ابعاد حقوقی هنر است.

 

رحیم پورازغدی با بیان اینکه رسانه مثل قطره چکان عمل می کند، ابراز کرد: ممکن است قطراتی که آرام آرام به ذهن مخاطب تزریق می کند، سم مهلکی باشد و مثل یک سرطان در ذهن مخاطب پیش برود، ضمن اینکه این آثار بعد از یک یا دو دهه می تواند در فرهنگ و ارزش های یک خانواده و یا جامعه تغییر ایجاد کرد که  این امر در اثر دیدن آثار رسانه ای به صورت تدریجی به وجود می آید.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: هنر و رسانه می تواند همان طور که مخرب باشد آب حیات را به مخاطب خود بدهد و به تدریج یک جامعه و قشر بشری را بیدار کند که می توان به بیداری اسلامی اشاره کرد.

 

وی با بیان اینکه ما هر لحظه متفاوت تر از ثانیه قبل هستیم که این جزئی از هنر خداست، بیان کرد: هم در عالم تکوینی و هم در عالم تشریعی و تربیتی هیچ کدام از امور زندگی تصادفی اتفاق نمی افتد.

 

هنر از منظر اخلاق اسلامی

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که هنر دینی هنری است که فرم و محتوای اسلامی داشته باشد، عنوان کرد: هنر را می توان از لحاظ اخلاقی و ارزشی مورد ارزیابی قرار داد که در این بخش برخی افراد غیرهنرمندانه مفاهیم اسلام را با ابزار هنر ارائه می دهند که حسن و جمال اصل دین  نشان داده نمی شود.

 

وی با بیان اینکه با ظرفیت پایین به سراغ مظروف بزرگ رفتن ریسک خیلی بزرگی دارد و این کار شجاعت می خواهد، گفت: اینکه ما در زمینه هنری و دینی مهارت نداشته باشیم و با ظرف بسیار کوچک و غیر استاندارد به سراغ کارهای بزرگ برویم؛ این کار به یک حماقت بزرگ تبدیل خواهد شد.

 

رحیم‌پورازغدی ابراز کرد: گاهی افراد وارد عرصه هنر، رسانه و سینما می شوند که نه به لحاظ محتوای اسلام و نه به لحاظ استفاده از روش های هنری سواد لازم را ندارند و این امر باعث شکست خوردن آن ها می شود که در انتها این شکست را تقصیر ذات رسانه، دین و یا مخاطب خود می دانند.

 

وی با بیان اینکه دین برای اصلاح و اصل تفسیر درست این عالم آمده است، تأکید کرد: هم برای اصلاح ارزش های اسلامی و اصلاح روش و سبک زندگی برای مردم از طرف خداوند برای انسان ها به پیامبر(ص) وحی شده است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ابزار رسانه ها با رشد باور نکردی در حال حرکت است، اگر سریع سوار این قطار نشویم جا می مانیم و هر چه زمان بگذرد فاصله ما با نسل قبل زیادتر می شود، ورود ما به رسانه های جدید با باتلاق های نظری و اخلاقی همراه است که اگر افراد بی ظرفیت و کم اطلاع از اسلام وارد این عرصه شوند، در این باتلاق فرو می روند.

 

وی با بیان این که اگر سواد دینی و هنری نداشته باشیم امکان دارد در عرصه هنر اسلامی به خطا برویم، اظهار کرد: چه بسا افراد مؤمنی که به سمت کار هنری رفته اند و به خاطر نداشتن سواد دینی منحرف شده اند.

 

شاخصه‌های فیلم دینی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: گاهی نیز افراد مذهبی که سواد خوب دینی دارند به دلیل نداشتن ذوق هنری نتوانسته اند مطالب اسلامی را هنرمندانه به مخاطبان ارائه دهند و مخاطبان نیز نتوانسته اند با آثار آن ها ارتباط برقرار کنند.

 

وی با بیان این که فیلمی که مسجد و حسینیه را نشان می دهد فیلم مذهبی نمی تواند باشد، عنوان کرد: اسلام دین حکومت ساز و تمدن ساز است و ظرفیت زیادی برای هنر و رسانه دارد، ضمن اینکه آیات و روایات زیادی وجود دارد که هر کدا م از ان ها می تواند موضوع صدها فیلم و برنامه باشد.

 

رحیم‌پورازغدی با بیان اینکه هر آیه قرآن می‌تواند دست مایه 50 فیلم سینمایی کوتاه یا بلند باشد، گفت: اما هنوز نتوانسته‌ایم روش صحیحی از ارتباط این ارزش‌ها و اخلاق را با سبک زندگی به دست بیاوریم.

 

وی با بیان این که کل دین ما در عزاداری ها و زیارت خلاصه شده است، اضافه کرد: اگرچه دین ما بر اساس همین عزاداری ها و زیارت ها پا برجا مانده است اما نتوانسته ایم ظرفیت عظیم اخلاقی و ارزشی دین را استخراج و از آن استفاده کنیم.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این که خداوند تقلید را در اعتقادات جایز نمی داند، بیان کرد: همه افراد نمی توانند فیلسوف باشند، بلکه برای هرکس باید استدلال متناسب با خودش ارائه داد، برای یک عامی شاید یک استدلال ساده و برای یک نخبه باید استدلال پیچیده تری آورد.

 

هنر رسانه مهم‌ترین ابزار برای ارائه محتوای استدلالی و مفهوم اسلامی است

وی با بیان این که این وظیفه یک رسانه و هنر است که بتواند برای هر قشری متناسب با آن قشر هنرمندانه استدلال بیاورد، اظهار کرد: هنر رسانه مهم ترین ابزار برای ارائه محتوای استدلالی و مفهوم اسلامی است.

 

رحیم‌پورازغدی با اشاره به این که یک فیلم کمدی می تواند اسلامی یا غیر اسلامی باشد، عنوان کرد: اگر خنده ای در این گونه آثار برای مخاطب با تخریب ارزش های اسلامی همراه باشد، غیر اسلامی است و همان خنده اگر در جهت نفی ضد ارزش ها باشد، اسلامی می شود.

 

وی ادامه داد: هر هنری که احساس و مفهومی خدایی را در مخاطب برانگیخته کند، هنر اسلامی است و هنری که نتواند این احساس ها را در ما احیا کند و ما را به سمت گناه بکشاند، غیر اسلامی خواهد بود.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به داستان یوسف و زلیخا در قرآن بیان کرد: خداوند چنان این ماجرا را زیبا بیان می کند که ما به نکته اخلاقی از یک موضوعی که اگر در دست هنرمندان غیراخلاقی بود به یک فیلم مستجن تبدیل می شد، دست می یابیم.

 

وی گفت: هر موضوعی را می توان در هنر اسلامی بیان کرد به شرط آنکه با همان نگاه قرآن یعنی بیان ارزش های دینی و اسلامی هنرمندانه ارائه شود بدون اینکه گناه را ترویج کند.

 

منبع: ایکنا

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون