به گزارش قاصدنیوز، مرحله ايده پروري 4 ايده برتر در حوزه زيارت و سبک زندگي اسلامي پايان يافت و اين ايده ها براي تکامل بيشتر به مرحله شتاب وارد شد.
معاون اجرايي مرکز رشد فناوري هاي فرهنگي زيارت در گفت و گو با خراسان مي گويد: مرکز رشد فناوري هاي فرهنگي زيارت از اسفند سال گذشته در مشهد راه اندازي شده است و اولين دوره رقابت ايده پروري براي ورود به مرکز شتاب دهنده فناوري هاي فرهنگي زيارت، فروردين امسال در مشهد برگزار شد.
«امير دائي صراف»، هدف از برگزاري اين دوره را شناسايي مجموعه هاي توانمند به منظور ورود به مرکز رشد فناوري هاي فرهنگي زيارت بيان مي کند و مي افزايد: دوره رقابت ايده پروري با همکاري پارک علم و فناوري خراسان و معاونت فرهنگي اجتماعي شهرداري مشهد در قالب ۳ موضوع خانواده و سبک زندگي، پايتخت معنوي و زيارت و حقوق و تکاليف شهروندي برگزار شد و از ميان 35 ايده ارسالي به دبيرخانه اين مرکز، 20 ايده حائز شرايط شرکت در اين دوره شناخته شدند و در پايان نيز از 4 ايده برتر تقدير شد.
وي اين 4 ايده را بيشتر توضيح مي دهد و مي گويد: « سامانه اينترنتي تسهيل زيارت» براي زائران خارجي،«بازار هنر» با معرفي آثار هنرمندان که در حوزه ديني و اسلامي توليد شده است و قرار گرفتن آثار هنري اسلامي در سبد خانوار ، « هوش معيشتي» که براي مسائل دخل و خرج خانواده تدبير مي کند، و « سرگرمي خلاق» با در نظر قراردادن پارک هاي موضوعي با رويکرد ديني 4 ايده برتر در حوزه زيارت و سبک زندگي اسلامي است.
وي با بيان اين که دوره هاي شتاب و رشد مراحل بعدي براي رسيدن طرح و ايده به تجاري سازي هستند، گفت: دوره شتاب دوره اي حداکثر 3 ماهه است که در آن، به افراد يا گروه هاي مستعدي که از طريق دوره ايده پروري جذب شده اند براي آشنايي با بازار، شناسايي گروه کاري، تثبيت ايده کاري و ايجاد هويت هاي حقوقي مستقل مشاوره و آموزش هاي لازم ارائه شود و در صورت موفقيت دراين دوره مقدماتي و کسب هويت مستقل حقوقي، واحدهاي نوپا مي توانند متقاضي اسکان رسمي در مرکز رشد شوند.
وي مي افزايد: در اين دوره جلسات مشاوره عمومي با موضوعات مسائل حقوقي، مالياتي، بيمه، قرارداد، مالکيت معنوي، ثبت اختراع، پتنت و ... برگزار و پس از پايان اين دوره، ايده ها در شوراي مرکز رشد فناوري هاي فرهنگي زيارت بررسي و به دوره رشد ارسال مي شود. وي مدت زمان دوره رشد ايده ها را 2 سال اعلام مي کند و ادامه مي دهد: دوره رشد دوره اي حداکثر 2 ساله است که طي آن واحدهاي فناوري مستقر در مرکز رشد به معيارهاي رشد يافتگي دست مي يابند و پس از آن از مرکز رشد خارج مي شوند. در اين دوره خدماتي نظير خوشه سازي، بازاريابي، برقراري جلسات مستمر با شرکاي کليدي و ايجاد ساز و کارهايي براي حمايت از مالکيت معنوي ارائه مي شود. معاون اجرايي مرکز رشد فناوري هاي فرهنگي زيارت در پاسخ به اين سوال که «چه حمايت هايي از افراد ايده پرور مي شود»، مي گويد: مجموع دوره آموزشي رشد رايگان برگزار مي شود، همچنين پارک علم و فناوري براي حمايت از اين افراد دفتر کاري را در محل پارک در اختيار قرار مي دهد و به جاي موسسه فرهنگي که رشد يافته است با طرف مقابل براي فروش محصول قرارداد امضا مي کند. وي درباره مرکز رشد فناوري هاي فرهنگي زيارت اين گونه توضيح مي دهد: مرکز رشد يکي از ابزارهاي رشد اقتصادي است که به منظور حمايت از کارآفرينان تحصيل کرده تأسيس مي شود و با ارائه امکانات و تسهيلات عمومي، زمينه پا گرفتن شرکت هاي جديد را فراهم مي کند.
استفاده از مراکز رشد، امروزه به عنوان يکي از ابزارهاي پذيرفته شده براي تبديل خلاقيت ها و دستاوردهاي علمي و تحقيقاتي به محصولات قابل ارائه به بازار و توسعه کارآفريني محسوب مي شود.
صراف مي افزايد: با توجه به اين موارد براي تحقق کارآفريني فرهنگي و پاسخگويي به نيازهاي موجود و آتي در اين حوزه، نياز به طراحي مرکز رشد فناوري هاي فرهنگي و زيارت است که بتوان از طريق آن بستري مناسب براي ساماندهي مجموعه هاي فعال در اين حوزه و تربيت نيروي انساني کارآفرين مبتني بر ارزش هاي اسلامي -ايراني فراهم کرد. وي تصريح مي کند: مدل اين مرکز بر اساس مطالعه بر بيش از 70 مرکز رشد و شتاب دهنده واحدهاي نوپا در جهان طرح ريزي شده و يکي از اصلي ترين خدمات آن تسريع فرآيند رشد واحدها است.
http://www.ghasednoor.ir/fa/tiny/news-625
ارسال نظر