تاریخ خبر: کد خبر: 736

مدیر سابق دفتر هنر و ادبیات دانشجویی:

تلقی کمک کردن به فرهنگ دفاع مقدس اشتباه است

مستندساز و فیلم‌ساز دفاع مقدس مشهدی گفت: دفاع مقدس در واقع یک گنجینه است که ما باید آن را استخراج کنیم، به نظرم در چند مورد موفق بیشتر نتوانسته‌ایم آنچه در دفاع مقدس بود را به تصویر بکشیم.

تلقی کمک کردن به فرهنگ دفاع مقدس اشتباه است

به گزارش قاصدنیوز، محمد علی چمی‌گوی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس اظهار کرد: پس از جنگ و هشت سال دفاع مقدس در حوزه‌های فرهنگی مختلفی فعالیت داشتم و در همان سال‌های نوجوانی نیز در بسیج دغدغه کار فرهنگی داشتم و خوشبختانه در زمان دفاع مقدس هم با بچه‌هایی که به عنوان هم‌رزم با آنها در یک سنگر قرار داشتم کار فرهنگی دغدغه ما بود.

 

چمی‌گوی با اشاره به این که گردان تخریب لشکر پنج نصر بیشتر حالتی فرهنگی داشت تا نظامی، تصریح کرد: بچه‌های تخریب علاوه بر آنچه از آنها خواسته می‌شد دغدغه‌هایی فرهنگی داشتند و من که در آن زمان در همین گردان مشغول بودم از همان زمان کار تئاتر را آغاز کردم.

 

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های نخستین دهه هفتاد به این فکر افتادم که تحصیلات خود را در رشته سینما ادامه دهم و در سال 76 به دنبال جایی می‌گشتم تا در راستای دغدغه‌های فرهنگیم باشد اما با توجه به این که در آن سال‌ها به حوزه سینما با احتیاط نگاه می‌شد از طرف اطرافیانم برای ادامه تحصیل در این رشته با استقبال مواجه نشدم.

 

چمی‌گوی افزود: سرانجام در سال 76 در دانشگاه هنر تهران قبول شدم و سپس رشته سینما را در این دانشگاه آغاز کردم، در دوران تحصیل در تهران در مجموعه‌هعای فرهنگی فعال در تهران فعالیت می‌کردم و در معاونت فرهنگی دانشگاه آغاز به کار کردم که در نهایت منجر به تأسیس دفتری به نام موسسه هنر و ادبیات دانشجویی شد.

 

این جانباز و تخریب‌چی تحصیل کرده سینما تأکید کرد: پس از اتمام تحصیلات خود در تهران به مشهد برگشتم و در خلال سال‌های 90 تا 92 با کمک چند تن از دوستان خود چند فیلمنامه را کار کردیم، از جمله مهم‌ترین این کارها فیلمی در رابطه با عراق و اربعین، راشل کوری خبرنگار امریکایی که در اسرائیل به زیر لودر رفت و یک انیمیشن در رابطه با حضرت رضا (ع) و فیلمی در ارتباط با مقاومت در لبنان تهیه کردیم.

 

چمی‌گوی با اشاره به این که در سالهای 75 و 76 کار سینمایی به اندازه امروز در بین مسئولین رواج نداشت گفت: برای من از زمانی که امام (ره) در سخنرانی خود در بهشت حضرت زهرا (س)درباره سینما هم سخنرانی کردند برایم ارزش داشت که این عامل مورد توجه رهبر انقلاب است.

 

وی خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) سینما را هنری تمدن‌ساز نامیدند و وقتی دیدم که سینما در اندیشه امام خمینی (ره) تا این اندازه مورد تأکید و توجه است رغبت پیدا کردم تا در آینده به این حوزه بپردازم.

 

این فیلمنامه‌نویس جانباز تصریح کرد: سینما یک عنصر و فن بیان تأثیرگذار در تمام جوامع است و زبان سینما زبان مشترکی است که برای تمامی مردم در اطراف دنیا قابل درک و فهم است.

 

چمی گوی با اشاره به قدرت رسانه‌ای آمریکا در انحراف افکار عمومی گفت: معتقدم هالیوود همیشه آتش عملیات‌های امریکایی را تأمین می‌کند و دولت آمریکا  از این صنعت برای دستیابی به اهداف خود استفاده می‌کند.

 

وی افزود: تحصیلات خود در رشته سینمایی را تنها به دو دلیل عمده ادامه دادم، ابتدا این که در یک مرکز علمی باشم و به فراگیری اصول و مقدمات این علم و صنعت بپردازم و دیگر این که بتوانم از این هنر برای پیشبرد اهداف اسلام و انقلاب اسلامی استفاده کنم.

 

چمی‌گوی افزود: معتقدم اگر دفاع مقدس رخ نمی‌داد انقلاب ما پا نمی‌گرفت زیرا در ابتدای پیروزی انقلاب ما تمام دنیا در برابر این انقلاب مردمی موضع گرفتند و اگر هشت سال دفاع مقدس نبود شاید انقلاب تا این اندازه مستحکم و قدرتمند نمی‌شد.

 

وی خاطرنشان کرد: فرهنگی که در سال‌های دفاع مقدس شکل گرفت فرهنگی است که مقام معظم رهبری ما را دوباره به آن ارجاع داده‌اند و مدیریت جهادی امروز همان چیزی است که در سال‌های دفاع مقدس وجود داشت.

 

چمی‌گوی فرهنگ دفاع مقدس را مانند نسخه‌ای برای حل مشکلات جامعه ایران دانست و گفت: نه تنها این فرهنگ را درمان تمامی مشکلاتمان می‌دانم که معتقدم این نسخه می‌تواند برای درمان دردهای بشر و رستگاری جهانیان موثر باشد.

 

این فیلمنامه‌نویس مشهدی تصریح کرد: اگر به فرهنگ دفاع مقدس رجوع کنیم می‌توانیم بهره‌وری نظام اسلامی را افزایش دهیم و معتقدم نگاه فرهنگی دفاع مقدس به سبک زندگی آن نشأت گرفته از سبک عاشورایی بوده است و تا به این فرهنگ برنگردیم مشکلاتمان حل ناشدنی باقی‌ می‌ماند.

 

وی افزود: نباید این تلقی را داشته باشیم که ما به فرهنگ دفاع مقدس کمک می‌کنیم زیرا دقیقاً بر عکس است و اگر ما به این فرهنگ رجوع کنیم از بن‌بست‌هایی که به آن دچار شده‌ایم رهایی پیدا می‌کنیم، ما در هشت سال دفاع مقدس با ده‌ها هزار نیروی خود به جنگ دشمن رفتیم و خاطرات تنها یک رزمنده ما می‌تواند دستمایه ده‌‌ها و صدها فیلم باشد.

 

چمی‌گوی افزود: دفاع مقدس در واقع یک گنجینه است که ما باید آن را استخراج کنیم اما پرسش من این است که در حوزه سینما ما تا چه اندازه این اتفاق را رقم زده‌ایم، به نظرم در چند مورد موفق بیشتر نتوانسته‌ایم آنچه در جبهه‌ها وجود داشته است را به تصویر بکشیم.

 

وی با اشاره به فیلم‌های ما به متن جنگ و دفاع مقدس نزدیک نیست گفت: برای ساخت یک فیلم داستانی باید بتوانیم براساس واقعیت پیش رویم و به واقعیت نزدیک شویم در حالی که متأسفانه به نظرم امروز سینمای دفاع مقدس جز چند مورد خوب و موثر از واقعیت فاصله گرفته و به تخیل نزدیک شده است.

 

چمی‌گوی عنوان کرد: فیلم‌هایی که در سال‌های اخیر در مورد دفاع مقدس ساخته شده است با واقعیت سال‌های جنگ انطباق ندارد و حتی در برخی موارد تحریف واقعیات جنگ است چون مشاهده می‌کنیم که گاه نگاه شخصی یک کارگردان به دفاع مقدس سبب می‌شود فیلمی ساخته شود که با واقعیات همخوانی نداشته و بیشتر به نوعی تخیل شبیه است.

 

وی اظهار کرد: باید از دفاع مقدس آن گنجی را که به درد مردم می‌خورد را نشان دهیم تا برای فرهنگ عمومی مردم موثر و مفید باشد و شالوده اصلی ما برای تولیدات سینمایی دفاع مقدس باید بخشی از فرهنگ جبهه باشد که می‌تواند برای جامعه درسی برای زندگی باشد

 

چمی‌گوی با بیان این که هنر سینما این است که آنچه برای جامعه ضروری است را مشخص سازد تصریح کرد: در کشور ما متأسفانه برای ساخت فیلم‌های دفاع مقدس پژوهش‌های کافی صورت نمی‌گیرد و پیش می‌آید که آنچه با نام سینمای دفاع مقدس تولید می‌شود قرابتی با حقیقت و واقعیت جبهه‌ها ندارد.

 

وی افزود: بسیاری از آثار مکتوب در مورد جبهه‌ها وجود دارد که متأسفانه به آنها رجوع نمی‌شود و سئوالی که مطرح می‌شود این است که اگر قرار است کاری درباره دفاع مقدس درست شود که هیچ پیام اعتلا بخشی ندارد چرا این کار تولید می‌شود؟

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون